Den nye Opel Antara introduceres på et voksende europæisk marked

Elegant, dynamisk crossover, bliver lanceret i slutningen af 2006, i Danmark i starten af 2007

Fås med kraftfuld diesel eller benzinmotorer helt op til 3,2 liters V6 med 224 hk

Intelligent firehjulstræk med elektro-hydraulisk differentiale

I dette efterår introducerer Opel den 5-dørs salgsklare udgave af den Antara GTC konceptbil, der vakte så stor interesse på den internationale biludstilling i Frankfurt i efteråret sidste år..

”Med den ny Antara går vi ind i et af de hastigt voksende segmenter i Europa,” siger Hans Demant, øverste chef for Opel. ”Antara er en teknisk avanceret bil, den kombinerer dynamisk design med intelligent firehjulstræk, stor anvendelighed og en høj placering af sæderne, som er med til at skræddersy den til en voksende kundegruppe.”

Andelen af sportskøretøjer og crossovers som Antara er fordoblet siden 1998, fra tre til seks procent, og væksten forventes at fortsætte.

”Da vi præsenterede Antara GTC konceptbilen sidste september i Frankfurt, blev den hurtigt showets stjerne”, siger Alain Visser, chef for marketing i Europa for Adam Opel GmbH. ”Nu er den køreklare bil færdig, og man kan se, hvordan vi vil nå vore mål i dette voksende marked. Det er tydeligt, at det sporty coupéagtige look fra den 3-dørs konceptmodel er taget med over i denne 5-dørs, 5-sædede dynamisk udseende bil, der rummer masser af fleksibilitet i kabinen.”

Verdenspremiere i september

Opel Antara får verdenspremiere på biludstillingen Mondial de l’Automobile i Paris fra 30. september til 15. oktober

Antara's design præges af kontraster. Den lavere del af bilen ser meget robust ud, og dette kombineres med bløde og skarpe linier, der giver hele køretøjet en sporty, muskuløs og samtidig stilig fremtoning. Designerne havde som mål at skabe en bil, der både er dynamisk og samtidig komfortabel på længere rejser. Omhyggeligt formede detaljer som motorhjelmens linieføring og grillens udformning med bred krombjælke og Opel logo signalerer bevidst bilens høje kvalitet, og hvad mærket står for.

Stor frihøjde, store hjul og beskyttende elementer under bilen er med til at karakterisere Antara, som desuden er præget af kompakte mål: længde: 4.57 meter, bredde: 1,85 og højde:1,70 meter. Den fylder altså ikke mere end en mellemklasse personbil, men tilbyder stor indre plads. Interiøret afspejler også stil og elegance, som var det en luksussedan, med bl.a. sporty farvede sæder. Alle instrumenter er på ægte Opel vis ergonomisk korrekt placeret, så alt er nemt at se og nå.

Fra starten kan Antara fås med tre forskellige motorer, alle 16 ventilede maskiner. Topmotoren er tæt forbundet med den V6 motor, der fås i Vectra. Antara’s 3,2 liters V6 benzinmotor yder 224 hk og fås med automatisk transmission med ActiveSelect funktion. Opel venter, at 2-liters common rail dieselmotoren ydende 150 hk bliver den mest købte. Den vil kunne fås med 5-trins manuelt gear eller samme automatgear som i forbindelse med V6 motoren. Den mindste motor er 4-cylindret på 2,4 liter, ydende 141 hk, forsynet med to overliggende knastaksler og en balanceaksel.

Intelligent 4-hjulstræk

Antara’s intelligente 4-hjulstræk kombinerer fordelene ved forhjulstræk, godt vejgreb under acceleration og fin køredynamik, med fordelene ved permanent 4-hjulstræk. Systemet rummer et elektronisk styret elektro-hydraulisk differentiale, som tilsikrer optimal kraftfordeling mellem for- og bagaksel under alle forhold. Drivsystemet er fuldt integreret med ABS og ESP systemer, hvilket sikrer fuld kørekontrol og aktiv sikkerhed.

Andre standardfunktioner er Hydraulic Brake Assist, Active Rollover Protection og Descent Control System. Dette DSC system tillader Antara at blive kørt med konstant fart på stejle strækninger. Trailer Stabilization Assist kan fås som ekstraudstyr. Affjedringen foran er McPherson, bagtil findes en fire-link affjedring, der giver samme chassis koncept som på Vectra. Der er store ventilerede skivebremser for og bag.