Opel Astra: Dynamisk 5-dørs design med økonomiske motorer

Astra 1,4 Twinport med aircondition og 90 hk motor koster 217.620 kr.

De fremhævede hjulkasser, den brede kølergrill og de tredimensionelle lygter med klart glas er karakteristisk for den nye model af Opel Astra.

En iøjnefaldende detalje er de store baglygter med en lysspredende, gennemsigtig teknologi.

Den nye Opel Astra kommer på det danske marked i begyndelsen af maj. Som et tilbud kommer den 5-dørs Astra i to modeller. Med 1,4 liters Twinport motor på 90 hestekræfter og aircondition som standard koster bilen 217.620 kr. Ligeledes med aircondition koster modellen med 1,6 liters Twinport motor ydende 105 hestekræfter 242.620 kr.

Der er tale om Enjoy-modeller med bl.a. dette udstyr som standard: Aircondition, multiju-sterbart rat, seks airbags (2 foran, 2 i siderne og gardinairbags over dørene), aktive hoved-støtter, elektrisk betjente ruder foran, elektrisk opvarmelige og justerbare sidespejle, fjern-betjent centrallås, fjernbetjening i rat forberedt for eftermontering af radio med MP3-afspiller samt Vinterpakke – omfattende sædevarme foran, varmekanaler til bagsædet samt forlygtevaskere. Bremseassistent er også standard. (ESP incl. skivebremser bag og Traction Control koster 15.000 kr.)

1,4 liters Twinport motoren klarer 15,8 kilometer pr. liter, 1,6 Twinport motoren på 105 hk kører 15,1 kilometer pr. liter.

Bagagerum på 380 liter

Bagagerummet er på 380 liter (målt efter VDA-norm). Det kan udvides til 1.300 liter, når bagsædets ryglæn foldes ned.

Mere plads end i forgængeren

Den nye Astra byder på mere plads end sin forgænger takket være de lidt større ydre mål (ca. 14 cm længere, 4 cm bredere og 3,5 cm højere).

Twinport motorer

Den nye Astra er udstyret med de nye Twinport benzinmotorer.

Alle motorer er af nyeste konstruktion, og de opfylder kravene i Euro 4-miljøstandarden for udstødningens renhed. Sætter man pris på god økonomi, kører den nye Astra med den nye 1,4 liters Twinport benzinmotor på 90 hk 15,8 kilometer pr. liter.

Nyeste motorteknologi

I den ene af modellerne på det danske marked benyttes en 1,4-liter Twinport-benzinmotor på 66 kW/90 hk og et maksimalt drejningsmoment på 125 Nm, der giver en tophastighed på 178 km/t, acceleration 0-100 km/t på 13,7 sekunder og et forbrug, der svarer til 15,8 km pr. liter.

I marts 2003 blev 1,6-liter Twinport-motoren introduceret i den nuværende Astra. I den nye Astra udvikler denne motor 77 kW/105 hk, hvilket giver en tophastighed på 185 km/t. Det maksimale drejningsmoment er 150 Nm, og med denne motor kører Astra 15,15 km pr. liter.

Sikkerhed i top i Astra

Med sine større og mere rummelige mål ville den nye Astra blot for nogle år siden blive betegnet som en middelklasse bil. Alligevel havde Opels ingeniører sat sig som mål, at den ikke måtte blive tungere end sin forgænger. Dette mål blev nået og endda lidt forbedret ved brug af flere letvægtsmaterialer – af hele karrosseriet udgør letvægtsmaterialerne nu 52 pro-cent mod forgængerens 44 procent. Det drejer sig om både aluminiumslegeringer og højs-tyrkestål.

Grundlaget for Opels SAFETEC-system er selve kabinen. I forhold til den tidligere Astra er selve kabinens modstand mod deformering forbedret med hele 52 procent.

Astra har ved alle fem pladser trepunkts sikkerhedsseler og selekraftbegrænser på sikker-hedsselerne ved forsæderne. Astra er desuden forsynet med seks airbags og aktive hoved-støtter. På de to yderste bagsædepladser er der Isofix-beslag til barnestole.

Alarm for sikkerhedssele

Da manglende brug af selerne stadig er hovedårsagen til de mest alvorlige trafikulykker, er der både en synlig blinkende advarselslampe og en hørlig advarsel, hvis bilen startes uden spændte sikkerhedsseler.

SAFETEC omfatter større og optimalt formede airbags. De nye sideairbags beskytter både bryst og hofter, og desuden er der i begge sider gardinairbags i hele kabinens længde. Der er seks kollisionssensorer, der registrerer et sammenstøds art og voldsomhed. Dette forhindrer også airbags i at blive aktiveret, hvis sensorerne forudser, at de ikke vil give nogen beskyttelse.

Ved det uheldige tilfælde af en kollision, vil havariblinket automatisk blive tændt og alle døre låst op, hvis en airbag eller selestrammere kommer i funktion.

Lave driftsomkostningerI den nye Opel Astra

Lave driftsomkostninger og et minimum af vedligeholdelse gør sammen med det lave brændstofforbrug Opel Astra til et billigt bekendtskab.

En serviceinspektion hvert andet år eller for hver 30.000 km for benzinmotorerne vil være tilstrækkeligt for mange med den nye Astra. Mange korte ture og andre dårlige driftsbetingelser kan medføre blandt andet oftere olieskift, men det fleksible serviceinterval kalkuleres for hver eneste køretur - og en visning på instrumentbrættet giver oplysning om, når bilen skal til service.

Desuden er der mange komponenter, der overhovedet ikke skal vedligeholdes – som f.eks. benzinfilteret, remmen til hjælpeaggregater eller batteriet. I hele bilens levetid er det ikke nødvendigt at udskifte kølervæske, airconditionvæske eller transmissionsolie.

Den udbredte brug af galvanisering bevirker, at Astra beholder en god brugtvognsværdi, da karosserigarantien mod gennemtæring er 12 år.