Den nye Opel Corsa: fem Euro NCAPstjerner for sikkerhed

Fornem placering når passagerernes sikkerhed efterprøves i crash test

Allerede kort tid efter verdenspremieren på British International Motor Show i London har den nye Opel Corsa en placering i toppen af sin klasse, nemlig på sikkerhedsområdet.

Den uafhængige organisation Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) har tildelt Corsa de maksimale fem stjerner for passagersikkerheden.

Det gode resultat i det krævende testprogram suppleres af tre stjerner for både børnebeskyttelse og beskyttelse af fodgængere.

Hans Demant, chef for Adam Opel AG og vicepræsident for udvikling indenfor GM Europe, siger bl.a.: ”Vi er meget glade for at modtage denne anerkendelse af Opels satsning på sikkerhedsaspekterne. De gode resultater i en crash test er imidlertid blot én del af vores intensive udviklingsarbejde. Det er lige så vigtigt for os, at vi kan forebyggeuheldene, f.eks. med et avanceret chassis, eller udviklingen af Adaptive Forward Lighting (lyset følger kørebanens kurve). Når vi taler passiv sikkerhed, er vores hovedfokus at sikre den bedst mulige beskyttelse af passagerer, fodgængere og andre trafikanter i alle uheldssituationer.

Det integrerede sikkerhedssystem i Corsa er baseret på årtiers forskning og udvikling, foretaget af sikkerhedsingeniørerne i Rüsselsheim. Alle de aktive og passive sikkerhedssystemer, der bidrager til at øge farerne under kørslen eller i et trafikuheld, kaldes under ét: SAFETEC.

Passive sikkerhedsdetaljer i den ny Corsa til beskyttelse af fører og passagerer er bl.a. optimerede crash zoner og skræddersyede elementer, der mindsker skadevirkningen, 2-trins airbags foran, som udfolder sig i overensstemmelse med uheldets styrke, sideairbags til fører og forsædepassager, pyrotekniske sikkerhedsselestrammere på de højdejusterbare sikkerhedsseler foran og det patenterede Pedal Release System, der hindrer fodskader ved at pedalen i et uheld forlader sin position. ISOFIX systemet sikrer maksimal fastgørelse af børnestole, mens der både er et lys- og et lydsignal, når føreren ikke har taget sin sikkerhedssele i brug.

Det avancerede chassis er sammen med nyudviklede udgaver af ABS og ESP er de vigtigste elementer, der indgår i Corsa’s aktive sikkerhedssystemer. (Aktiv sikkerhed = forebyggelse af uheld).

Andre sikkerhedsdetaljer er bremselys, der pulserer fem gange i sekundet, når der bremses så hårdt, at ABS er aktiveret, og katastrofeblink, der aktiveres automatisk, hvis en airbag er udløst. På Corsa er desuden anvendt specielt skummateriale i forbindelse med forstødfangeren, og motorhjelmen er af en særlig energioptagende type, begge dele elementer, der skal øge fodgængerbeskyttelsen.

For at vurdere en bils passagerbeskyttelse foretager Euro NCAP tre forskellige crash tests: én forfra med 64 km/t med 40 pct. af bilens front udenfor en stationær men deformérbar barriere, desuden en side crash test med 50 km/t mod en bevægelig deformérbar pæl (begge dele skal simulere en bil, der rammer dels skævt forfra og fra siden) og en side crash test med 29 km/t mod en fast pæl. Euro NCAP partnere er bl.a. EU Kommissionen, transportministerierne i Tyskland, Storbritannien og Holland, og desuden bilklubber som ADAC i Tyskland og FDM i Danmark.