Design og gennemført komfort

Tiltrækkende, progressiv, intelligent, kraftfuld, sikker og komfortabel er de fem nøgleord, Volkswagen hæfter på sjette generation af Passat. Den internationale premiere er berammet til februar og introduktionen i Danmark til april 2005. Bestselleren har knapt 32 år på bagen og er produceret i over 13 millioner eksemplarer i de første fem generationer.

Den nye Volkswagen Passat er en bil, som er lige så stilfuld som funktionel og gennemtænkt. Ikke kun motorer, undervogn og karrosseri er nyudviklede. Parallelt har Volkswagen forfinet og udtænkt funktionelle elementer, som gør en forskel for den rejsende i en mobil tid.

Morgendagens ansigt

Med designelementer fra studiemodellerne roadsteren, concept R, og cabriolet-coupéen, concept C, tegner Passat Volkswagens fremtidige formsprog. Et helt selvstændigt udtryk med slående stilsikre linier sammen med en skjoldformet kølergrill i krom viser Volkswagen-modellernes nye ansigt. Bag til er den nye Passat kendetegnet ved LED-baglygter, hvis runde hovedelementer slutter den stilistiske cirkel i forhold til forlygterne.

Friskt og funktionelt interiør

Kabinen er indrettet efter ergonomiske og betjeningsvenlige principper. Sportslige og samtidigt komfortable sæder gør køreturen behagelig, også på de lange strækninger. Håndbremsearmen er erstattet af en elektronisk parkeringsbremse, som virker ved tryk på en knap. Og et fjernbetjent start- og låsesystem gør den klassiske tændingsnøgle overflødig. Designet er holdt i en elegant og forfriskende stil, og materialerne er af høj kvalitet.

Med fire udstyrslinier og et omfangsrigt ekstraudstyrsprogram er der mulighed for at give den nye Passat sit eget præg. Den kan f.eks. udstyres med disse teknologiske finesser:

Med det automatiske to-zone-klimaanlæg Climatronic kan Passat afkøles og luftes ud uden trækgener.

Forretningsrejsende kan glæde sig over muligheden for 230 volts strømforsyning til f.eks. den bærbare computer.

Til Bluetooth-mobiltelefoner fås et anlæg med håndfri betjening. Samtalen kan startes udenfor Passat og videreføres i bilen via Bluetooth-enheden.

En superb lyd kan opleves gennem det nye 600 Watt Dynaudio Sound System med DVD.

Kontrolleret vækst

Traditionen tro byder den nye Passat på fremragende pladsforhold i kabinen. Karrosseriet er vokset med 62 mm i længden til 4,77 m, i bredden med 74 mm til 1,82 m og i højden med 10 mm til 1,47 m. Akselafstanden måler 2,71 m, hvilket er 6 mm længere end på forgængeren, mens bagagerummets maksimale volumen er steget med 90 liter til 565 liter. En langt større vækst gælder den statiske torsionsstivhed, som ligger 57 procent over den i forvejen gode værdi for forrige Passat-generation.

Intelligente sikkerhedsfunktioner

Den fireleddede bagaksel, der er skilt fra karrosseriet med en støjreducerende hjælperamme, og McPherson-forakslen med aluminiumkomponenter sikrer Passat køreegenskaber, komfort og sikkerhed på højeste niveau. Føreren adviseres, når sikkerhedsselen ikke er fastspændt, og forsædernes hovedstøtter er crashaktive. Der er seks airbags. De to frontaribags bliver udløst i to trin, hvilket medfører et blødere ”puf” i uheldsøjeblikket. En smart detalje i ekstraudstyrsprogrammet er den automatiske afstandsregulering, der sørger for, at Passat holder afstand til forankørende biler. Fartpilot og sikkerhedssystemet ESP er standard, ligesom den nye generation ”ESP + trailerstabilisering” hører med, når Passat købes med fabriksmonteret anhængertræk. Systemet sørger for, at campingvognen eller traileren slingrer mindst muligt. Købes Passat med nye bi-xenon-forlygter, får føreren bedre udsyn, og sikkerheden højnes med det dynamiske kurvelys.

6 ud af 7 er direkte indsprøjtningsmotorer

Med undtagelse af den mindste benzinmotor med 102 hk er de øvrige tre benzinmotorer nye i Passat-programmet. De firecylindrede FSI-motorer med direkte indsprøjtning yder henholdsvis 115, 150 og 200 hk. Den stærkeste er med turbo. De fås med manuelt gear eller sammen med en komfortabelt sekstrins automatgearkasse. I fjerde kvartal 2005 kompletteres med en 3,2 liters V6-FSI-motor med 250 hk, som har den automatiske dobbeltkobling-gearkasse, DSG, som standard.

Også de tre TDI-motorer med pumpe-dyse-teknik på henholdsvis 105, 140 og 170 hk fås for første gang til Passat. 170 hk-motoren er udstyret med det nye Piezo-pumpe-dyse-system med to balanceaksler samt partikelfilter. De to stærkeste motorer kan kombineres med DSG-gearkassen.

Senere følger alle varianterne med firehjulstrækket 4Motion.

Standardudstyrsniveau og priser på den nye spændende Passat kendes endnu ikke.