Udenfor velpræparerede veje kan det nogle gange gå vildt for sig, den nye Škoda Octavia Scout er skabt til dette formål. Dens frihøjde over jorden er 40 mm højere end på Octavia Combi og 16 mm højere end Octavia Combi 4x4, og dermed understeges bilens off-road evner betydeligt, ligesom at det gør det muligt at beherske det mest ujævne terræn uden problemer.

Den 4-hjulstrukne stationcar med en bagagerumsvolumen på op til 1620 liter kan klare selv de mest krævende transportopgaver og er velegnet til hård daglig brug eller som en partner til fritid og fornøjelse. Med Octavia Scout viser Škoda sine 4x4 kompetencer. Octavia Scout er både kraftig og dynamisk, og markerer yderligere et skridt i Octavias endnu unge livscyklus.

Den 4,58 meter lange Octavia Scout er en centimeter længere, 1,5 cm bredere og 1,3 cm højere end Octavia 4x4. Nydesignede støddæmpere for og bag, indfarvede sidebeskyttelseslister og profilerede dørtrin giver Scout form og leder opmærksomheden hen på dens anvendelsesmuligheder. Beskyttelseslister ved hjulhuset, dørtrin med Scout indgraveret samt ikke mindst beskyttelsesskjold for og bag udstyrer bilen til krævende opgaver. De solide 17” alufælge tager ikke skade af at køre på krævende veje og yder driftsikkerhed på de daglige udflugter. Octavia Scout er ligeledes udmærket med dens eksklusive logo og den polerede dobbelte udstødning i rustfri stål.

Indvendigt har både chauffør og passagerer masser af komfort og bekvemmeligheder og betrækket er designet specielt til Octavia Scout. Scout versionen vil også få et håndgreb i passagersiden, så man kan holde fast, hvis turen går væk fra det normale vejnet.

Škoda Octavia Scout er udelukkende udstyret med de mest kraftfulde diesel- og benzinmotorer, nemlig 2.0TDI PD med 140 hk og 2.0 FSI med 150 hk, begge motorer er fire-cylinderede og kombineret med et manuelt 6-trins gear. Diesel-modellen er udstyret med et dieselpartikelfilter som standard.

Octavia Scout er udstyret med et nøje gennemtestet 4-hjulstræk fra Škoda Auto. Baghjulstrækket aktiveres af den elektronisk styrede Haldex multiplade kobling, og styresystemet sørger for at afstemme trækkraftfordelingen på for- og bagaksel nøjagtigt efter de aktuelle kørebetingelser og sikrer derved altid optimalt træk på alle 4 hjul.

Škoda Octavia Scout har verdenspræmiere ved Paris Motor Show i slutningen af September 2006. Den forventes at blive introduceret på markedet i første kvartal 2007.