Premiere på Cadillac’s første store luksus SUV Hybrid

- Escalade Hybrid – 50 % forbedring af benzinøkonomien
- På markedet i USA i sommeren 2008
- Salg i Europa overvejes

Miami – Cadillac præsenterede verdenspremieren på Escalade Hybrid, verdens første benzinbesparende hybrid monteret i en stor luksus SUV. Styret af et innovativt benzinbesparende 2-Mode Hybrid system betyder, at Escalade Hybrid har en benzinbesparelse på 50 % ved bykørsel samtidig med opnåelse af de samme karakteristiske køreegenskaber, den mest avancerede teknik i segmentet og full-size kapacitet, der har gjort Escalade til et ikon.

”Escalade, der allerede er den mest sælgende og stilledende blandt store luksus SUV’s, får nu et attråværdigt benzinbesparende teknisk avanceret hybrid system,” sagde Jim Taylor, Cadillac’s administrerende direktør. ”Lanceringen af Escalade Hybrid betyder, at kunderne nu får mulighed for at bruge mindre fossil brændstof, formindske udstødningsgasserne samtidig med at kunne nyde de fordele, der er ved en full-size luksus SUV.”

Hybrid fås på det amerikanske marked fra sommeren 2008. Den er det nyeste eksempel på Escalade's teknologiske overlegenhed. Det overvejes i øjeblikket om et eventuelt salg af Hybrid i Europa. Beslutningen forventes truffet inden for 6 måneder.

”Ingen anden producent kan tilbyde en hybrid, der har 8 luksuriøse komfortable sæder samtidig med at rumme eller trække en mængde bagage,” sagde Taylor. ”Og ingen hybrid har så dramatisk en fremtoning, som er synonymt med Escalade.”

Escalade Hybrid fås i en 2WD og 4WD konfiguration. 2WD har en anhængervægt på  2.722 kg og 4WD 2.565 kg. Hele Escalade’s standard komfortpakke og dens bekvemmeligheder er bibehold, såsom et 8” touch-screen navigationssystem, der viser målingerne fra 2-mode Hybrid systemet på skærmen.

Escalade Hybrid udvider Cadillac’s lederposition i den store luksus SUV kategori. Salget af Escalade er steget bl.a. på grund af nye trends og bedre konkurrence. Faktisk er salget af Escalade steget med 22 % i september i forhold til sidste år. Af andre Escalade modeller fås en forlænget Escalade ESV og en fleksibel Escalade EXT luksus-4-hjulstrækker. Hybrid modellen fås med standard Escalade karosseri.

Patenteret 2-Mode Hybrid teknologi
Escalade's 2-mode Hybrid system bevirker, at den har en exceptionel brændstoføkonomi både ved bykørsel og på landevejen samtidig med, at køreegenskaberne er som en rigtig luksus SUV. Ved bykørsel bevirker det avancerede hybrid power system, at den kan starte og køre langsomt alene på elektricitet. Når yderligere motorkræfter er nødvendige, sørger systemet for at blande motorkraften fra den batteridrevne og den benzindrevne motor jævnt.
 

GM’s patenterede 2-Mode Hybrid system består af en avanceret elektronisk variable transmission (EVT) og 300-volt nikkel-metal hydrid Energi Lagrings System (ESS). Disse systemer arbejder sammen med standard 6.0L V-8 Gen IV benzin motoren med Active Fuel Management (AFM) og forsinket indsugningsventil luknings teknologi (LIVC). AFM gør det muligt, at V-8 motoren lukker halvdelen af cylinderne ned, når der ikke skal bruges så meget motorkraft. Dette nye hybrid system gør det ikke kun muligt for Escalade Hybrid at køre på elektricitet alene ved lav hastighed, det betyder også, at 6.0L V-8 motoren kan operere med den mere benzinøkonomiske 4-cylinder indstilling i længere tid.

Nøglen til Escalade's 2-Mode Hybrid system er, at den elektricitet, der bruges til at drive bilen, er genereret af hybridsystemet. Når bremserne aktiveres eller bilen glider stille, skaber den elektroniske motor i hybridsystemet elektricitet, som gemmes i et 300-volt batteri. Den gemte energi bruges til at drive bilen, og den regenererende bremse cyklus starter forfra.

2-Mode Hybrid systemet leverer, når det ønskes, pålidelig kraft i en effektiv indpakning. Faktisk er dens elektroniske motor mindre end dem i et enkel-mode hybrid system. Denne teknologi blev udviklet og er stadig brugt i hybrid transit busser, som kører på gaderne i mange store nord amerikanske byer. I en mindre udgave anvendes den i full-size SUV’s og 2-Mode Hybrid systemet sørger for brændstofbesparelser, hvor det er mest nødvendigt – i større biler med et højt præstationsniveau. Det er kærneområdet for GM’s alternativ energi bestræbelser, som er centreret omkring mindre afhængighed af benzin, forbedre brændstoføkonomien, mindre udstødningsgas og minimere bilers indflydelse på miljøet.

Cadillac’s behagelige og stille kraft
Akustiske detaljer specifikt på Hybrid modellen sikrer udsøgt luksus, som har været Escalades kendetegn fra første færd. Af detaljer kan nævnes:
• Et nyt udstødningssystem og indsugning specielt tunet for 6.0L LIVC motorernes Active Fuel Management operation. Dette sikrer en komfortabel akustik i bilen og en afdæmpet udstødnings lyd både ved V-4 og V-8 kørsel
• En elektronisk drevet 300-volt air condition kompresser reducerer vibrationer og sikrer, at HVAC systemet køler kabinen, selv når benzinmotoren ikke er i brug. Det indbefatter standard tri-zone klima systemet
• En elektronisk dreven 42-volt variabel servostyring reducerer vibrationer og giver op til en 0.5-mpg brændstofbesparelse ved at reducere parasitisk udslip, som er almindeligt i remtrukkede hydrauliske systemer
• Propellen i Energi Lagrings kølesystemet er indstillet til lydløs ved lav hastighed, da propellen ellers vil kunne høres af passagererne

Escalade æstetik
Escalade Hybrid har de kvaliteter, som har gjort den til den førende i store luksus SUV og er indbegrebet på Cadillac’s succesfulde produktfornyelse. Den er øjeblikkelig identificeret som en Cadillac forenet med stil takterne fra den kendte Sixteen koncept bil, så som det kendte gitter, forskærmenes ventilåbninger og krombelægningerne.

Escalades varme og indbydende interiør er af første klasses kvalitet og design. Det fås i 2 farver, ibenholt og cashmere. Standard interiøret inkluderer et karakteristisk instrumentpanel, måleinstrumenter med hvide nåle og blåt indlagt lys konstant tændt, hvid-LED baglys, nuance lædersæder, læder dørbeklædning, et centerkonsol og en el-styret bagsmæk, som åbner og lukker ved et tryk på en knap.