Et godt firehjulstræk kan også være et godt miljøtræk.
 Firehjulstræk får i miljødebatten en stor del af skylden for øget CO2-udledning. Men er firehjulstræk virkeligt så slemt? Og er firehjulstræk egentlig overflødigt udstyr?

I den offentlige debat synes det at være en udbredt opfattelse, at firehjulstræk bruger masser af brændstof og i øvrigt er overflødigt. Men det er rent faktisk ikke korrekt. Et firehjulstræk består helt grundlæggende af lidt ekstra tandhjul og trækaksler, og det bruger ikke i sig selv noget brændstof og kan derfor ikke beskyldes for at øge udledningen af CO2. Endvidere får man med firehjulstræk ikke kun ekstra fremkommelighed, men også andre fordele som bedre sikkerhed og bedre trækkapacitet til anhængeren.
I debatten har der også været en tendens til at skære alle 4-hjulstrækkere over én kam, og det rammer de mindre firehjulstrækkere og SUV’er, som ikke fortjener at blive kaldt miljøsyndere. Herunder hører en række SUV’ere og firehjulstrækkere i mellemklasen som for eksempel Suzuki Grand Vitara.

Konkurrencedygtigt forbrug
Brændstofforbruget i en Grand Vitara kan nemlig sammenlignes med en almindelig familiebils. Det er fordi, firehjulstræk ikke nødvendigvis er ensbetydende med høj vægt. Derimod har firehjulstrækkerne et lidt højere karrosseri, en kraftigere undervogn og større hjul, hvilket giver større vindmodstand ved høj motorvejshastighed. Samtidig vil de ekstra tandhjul til firehjulstrækket give lidt større mekanisk friktion. Men disse konstruktions-mæssige forskelle får ikke miljøregnskabet til at vælte.

Sammenligner man f.eks. en Grand Vitara 2.0 5-dørs med en mellemklassebil som en Citroën C5 2.0 Stationcar, vil det for de fleste vise et overraskende billede. En Grand Vitara 2.0 er nemlig 36 cm kortere og vejer 141 kg mindre end Citroën’en. Og Suzuki Grand Vitara med to-liters benzinmotor er normeret til at køre 11,4 km/l i hht. EU-normen, hvilket ikke er væsentligt kortere end Citroën C5 2.0 Stationcar, der er normeret til at køre 11,8 km/l.

Suzuki Grand Vitara er altså ikke mindre grøn end en almindelig stor familiebil og er med sit alsidige 4x4-system også et miljøvenligt alternativ til de større og mere bekostelige offroadere.

4x4 er ikke overflødigt
Firehjulstrækkere får i miljødebatten også skyld for at være overflødige. Men træk på alle fire hjul har nytteværdi på flere områder. Mange 4x4-ejere påskønner selvfølgelig den ekstra fremkommelighed, som firehjulstrækket for eksempel giver i terræn, og hvis en anhænger skal trækkes af sted på blødt eller glat underlag. Men en bil med permanent firehjulstræk og ESP giver også et mere sikkert vejgreb i snevejr end en bil med forhjulstræk og ESP. Årsagen er, at firehjulstrækket er med til at stabilisere bilen og modvirke farlige udskridninger.
Firehjulstrækkernes styrke er herudover, at de er godkendte til at trække store anhængere. En Suzuki Grand Vitara opfylder dermed kravene hos mange bilister, der har brug for ekstra trækkraft til transport af båden, hesten eller den store campingvogn. Alternativet i den sammenhæng er en endnu større, endnu dyrere og endnu tørstigere personbil eller MPV.

Masser af trækkraft for pengene
Prisen på en Grand Vitara 2.0 med fem døre begynder ved 274.990 kr. på hvide plader og 139.990 kr. plus moms på gule plader. Den maksimale anhængervægt er 1.850 kg for benzinversionen. Hvis man vil have en personbil med benzinmotor med en tilsvarende trækkraft, skal man finde hele 146.000 kroner mere frem fra kontoen. For næste personbil med dette trækpotentiale er en Opel Vectra Wagon 2.8 V6 Turbo, som må trække 1.800 kg, og den kører under 10 km på literen og koster langt over 400.000 kroner.

Priserne på Grand Vitara som personvogn begynder i øvrigt ved 199.990 kr. for en tre-dørs udgave med 1,6-liters benzinmotor. Den har en maksimal anhængervægt på 1.600 kg.
5-dørs modellerne kan også fås med dieselmotor med partikelfilter, og de kan køre med op til 2.000 kg.

Alt i alt er en Grand Vitara et fornuftigt valg – både med hensyn til økonomi og miljø. For hvis man har behov for ekstra fremkommelighed eller for at trække en stor anhænger, findes der ikke hverken billigere eller mere økonomiske alternativer. Og rent prismæssigt ligger Grand Vitara langt under andre biler med tilsvarende anhængerkapacitet.