Volvo XC90 - den første SUV med fem stjerner i Euro NCAP

Volvo XC90 er blevet tildelt den højeste udmærkelse – fem stjerner – af EuroNCAP, der er en forbrugerorganisation inden for bilsikkerhed. Dermed bliver Volvo XC90 den første SUV på markedet, der opnår fem stjerner i denne test.

Volvo XC90, der kom på markedet i 2002, er den Volvo-model, der har opnået det største antal internationale priser på den korteste tid. Adskillige af disse har været sikkerhedspriser, og Euro NCAP's crash test har nu givet XC90 muligheden for fysisk at bevise sin styrke i en uafhængig undersøgelse. Dette skete i øvrigt også tidligere på året, hvor det amerikanske IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) testede XC90 og gav den sin højeste karakter og titlen 'Bedste Valg'.

Frontal- og sidekollisioner
Euro NCAP tester bilens evne til at modstå kollisioner forfra og fra siden inkl. en pæletest. I alle tilfælde vurderes adskillige faktorer som f.eks. fastholdelse af børn. I sidstnævnte tilfælde lyder sikkerhedsorganisationens vurdering: "levede meget imponerende op til alle Euro NCAP's krav."

Den samlede konklusion på XC90's præstationer lyder: "XC90 har en umådelig stærk karrosseristruktur, som giver en sikker og velafbalanceret beskyttelse af passagerrummet ved frontal- og sidekollision. Deformations- og indtrængningsniveauet er minimalt, ligesom risikoen for, at trykket fra sikkerhedsselen skade brystpartiet, er lav. Også fastholdelsen af børnene virker meget fint og lever op til alle krav, ligesom alle tilgængelige størrelser af ISOFIX børnestole kan anvendes. Beskyttelse af fodgængere ligger på gennemsnittet for denne biltype."

Ifølge testen var deformationen eller ødelæggelsen af fodrummet og døråbningen minimal, ligesom pedalerne kun flyttede sig minimalt i frontalkollisionen. Samtidig var risikoen for at skade førers og forsædepassagerens knæ lille.

I sidekollisionen var test-dummiernes registreringer blandt de laveste, der hidtil er registreret af Euro NCAP. Sideairbag'en, airbag'en og airbaggardinet arbejdede fint sammen om at beskytte føreren ved sidekollisions- og pæletesten.

SUV problematikken
I arbejdet med at udvikle og designe XC90 havde Volvo stor opmærksomhed på de 'typisk' kritiske områder for en SUV som f.eks. kompatibilitets- og overrulnings-ulykker. Målet var naturligvis at skabe en SUV, som kunne mindske disse risici.

Løsningen var det nye ROPS (Rollover Protection System), der mindsker risikoen for overrulning, og airbaggardinet, der beskytter i hele bilens længde – altså også passagererne på tredje sæderække. Kombineret med systemer såsom WHIPS-systemet, der beskytter mod whiplash-skader, og de syv seleforstrammere kan XC90 tilbyde passagererne et usædvanligt højt beskyttelsesniveau.

En væsentlig del af disse elementer indgår ikke i de testmetoder, som Euro NCAP i dag benytter. Resultatet af Euro NCAP's testmetode er ét eksempel på, hvorledes dele af nogle af Volvo XC90's sikkerhedssystemer virker i to typer crash tests.