Fiat har næsten altid satset på de lidt mindre biler igennem hele modelprogrammet, og det har da også været der at Fiat har opnået de bedste resultater. En gang i mellem prøver man så igen lykken, og introducerer en mellemklasse bil – denne gang Fiat Croma. Sidste gang Croma navnet var at finde i Danmark var sidst i 90'erne. Da var Croma’en også en mellemklasse bil i den lidt dyrere ende af skalaen. Men nu er Fiat Croma altså tilbage i en helt ny og frisk form.

Store forandringer
Selvom navnet er det samme som for 10 år siden, tåler den nye Croma ingen sammenligning med sin forgænger. Bare designet taler sit tydelige sprog. Den nye Croma fås nemlig kun som stationcar, og det er tilmed en høj stationcar.

Croma er ca. 10 cm. højere end sine konkurrenter for bl.a. at give bedre plads og komfort i kabinen. Ellers er designet lidt anonymt og forsigtigt lige bortset fra den ganske fine bagdel, hvor bl.a. de flotte baglygter skal have rosende ord med på vejen.

Kabinen
Lidt ligesom det ydre design, så har Fiat været konservative med designet af kabinen – men det behøver jo nødvendigvis ikke være en dårlig ting. Al betjening foregår let og ligetil, med bl.a. en radio monteret i korrekt højde, der kan fjernstyres fra rattet. Rat og sæde er multijusterbart.

På et enkelt punkt er Fiat ikke konservative, og det er med hensyn til placering af nøglen. Den har holdt flyttedag til en placering mellem sæderne ligesom i Saab; dog skal Fiat’en ikke stå i bakgear for, at man kan få nøglen med sig. Placeringen er egentlig ganske fin, men det kræver lige et par ugers tilvænning ikke at forsøge at finde et nøglehul ved rattet.

I den ellers lette betjening af bilen er der en enkelt smutter, og det er i placeringen af håndbremsen i forhold til midterarmlænet. Det er praktisk talt umuligt at få ordentligt fat omkring håndbremsen pga. ens albue karambolerer med armlænet. Utroligt at man ikke lægger mærke til sådan en uhensigtsmæssighed under designfasen og retter op på det.

Udstyr og komfort
I denne ”Dynamic” Croma er der rigt med udstyr som blandt andet omfatter: el-ruder for/bag, fjernbetjent centrallås, tripcomputer, bi-zone klimaanlæg og cruise control. Som ekstra udstyr har denne bil forsæder, der kan vinkles for bedre støtte til benene, og det kan varmt anbefales. Fiat er langt fra mestre i at forme et sæde så det yder ordentlig støtte – det har været et gennemgående problem i mange år. Sæderne er simpelthen for flade og uden ordentlig sidestøtte, så man skal have så mange justeringsmuligheder som overhovedet muligt.

En enkelt uundværlig ting, der ikke er standard i ”Dynamic” er varme i forsæderne. Det koster desværre 4.500 kr. ekstra.

”Abracadabra” er vist ikke set før på en udstyrsliste til en bil, men det er Fiat’s fantasifulde betegnelse for bagagerummet, der har dobbelt bund. Med dobbeltbunden ”aktiveret”, får man et helt plant bagagerum uden en generede læssekant. Prisen for dette trylleri er 3.200 kr.

Sikkerhedsmæssigt er Fiat fuldt udstyret og en smule bedre end mange konkurrenter, da Fiat også har introduceret en knæairbag til føreren. Croma scorer topkarakter i EuroNcap crashtest.


Motoren og køreoplevelsen
I motorrummet i denne Croma finder man en gammel kending – en 2,2 liters motor fra Opel. På trods af motorens alder gør den et fint stykke arbejde. Motoren er ikke presset til sit yderste, og leverer derfor kun 147 stilfærdige hk ved 5.800 o/min.. Den store motorvolumen betyder at både hk og momentet på 203 Nm. ydes ved forholdsvis lave omdrejninger, og det giver en rolig og afslappet kørsel. Der er kræfter nok til sikre overhalinger og hurtig motorvejkørsel, hvor støjniveauet også er tilpas lavt.

En 6-trins gearkasse ville dog kunne sænke støjniveauet endnu mere, og ikke mindst hjælpe lidt på forslugenheden. Efter en uges godt blandet kørsel endte forbruget på knap 10 km/l.

Konklusion
Den nye Croma gør ikke så meget for at udskille sig fra mængden af store mellemklasse biler – den mangler lige det sidste karisma for, at den kan sælge sig selv til en kritisk bilkøber.

Prismæssigt ligger Croma heller ikke i den lave ende af skalaen. Denne model med ”Dynamic” udstyr koster 378.000 kr. og i dette prisleje findes der mange jævnbyrdige og også billigere konkurrenter. For eksempel fås en Skoda Octavia combi med 150 hk til 350.000 kr. eller en Toyota Avensis med 147 hk til 391.000 kr. Skal det være helt slemt, så koster en topudstyret Ford Mondeo Stc. 2,5 V6 med 170 hk kun 359.000,- kroner.