FIAT er kommet med en lillesøster til Multipla. Navnet er Dobló.

Så snart man sætter sig ind i Dobló'en finder man ud af, at det er en MEGET rummelig bil. Adgangsforholdene er meget fine både for forsæde og bagsæde passagerer. På bagsædet kan man glæde sig over skydedøre i begge sider. Smart til en børnefamilie der gerne vil spare på forsikringen på et tæt pakket parkeringsplads.

Fra førerpladsen er der ganske godt udsyn og plads. Dog føler man sig lidt klemt ved fødderne; så hvis man besidder en stor størrelse med store såler skal man placerer sin fødder meget præcist. Udsynet bagud hæmmes af de to fløjdøre, der giver adgang til bagagerummet.

Da der er meget højt til loftet, har man valgt at placerer en hylde over hovedet på forsæderne. Meget praktisk og brugbar i dagligdagen. Kopholderne eller flaskeholderne, som de nok mest skal betragtes som, er placeret i siden af dørene. En god detalje er gearstangen. Den er "indbygget" i instrumentpanelet, hvilket giver en behagelig placering under kørslen. Selve gearskiftet må betegnes som tilfredsstillende.

Motoren er på 1.2 liter og har 8 ventiler pr. cylinder. Den yder 65 Hk. og er meget lavt gearet (32 Km/t i 5. gear).Hvis man ønsker at køre mange kilometer med mange passagerer og bagage, skal man ikke vælge Dobló'en med denne motor. Den er simpelthen alt for svag.
I byen og på landevej klarer man sig nogenlunde med de 65 Hk. Grundet den lave gearing, kan man i byen tit køre i 4. og 5. gear. Og i en overhaling på landevejen er det ikke nogen fordel at skifte til 4.. På motorvejen kan man med det samme mærke at motoren ikke matcher bilens størrelse. Allerede ved de 110 Km/t, skal motoren have så meget "pedal" og kører så mange omdrejninger, at den ikke kan klare mere end 10 Km/l. Det er ikke nok!

Som så mange andre høje biler er Fiat'en meget sidevindsfølsom. Bilen har også tendens til at krænge meget i sving og rundkørsler. Lidt for meget efter min smag. Dobló'ens store plus er dens bagagerum. Med sæderne væk, kan Dobló'en rumme 3 kubikmeter. Det er nok til 4 pakker Rockwoll.
Senere kommer der en 1.6 liters version med 100 Hk af Dobló'en. Jeg er overbevist om, at hvis prisen ikke bliver for høj. Så har Fiat en rigtig sællert. For en ting er klart. Fiat har lavet en rigtig fornuftig bil med meget god plads. Men, også med plads til forbedringer.