Grim som bare pokker. Den sætning høre tit, når man beder folk kommenterer FIAT Multipla. Men, jeg kan ikke lade være med at trække lidt på smilebåndet, når jeg ser en Multipla. Personligt mener jeg nemlig ikke at bilen er grim. Jeg vil nu nærmere bruge ordet speciel.
Multipla's udseende kan vel egentlig betegnes, som en mursten med lygter. Og det er faktisk ment positivt. Multipla er nemlig firkantet og byder derfor på oceaner af plads, hvilket gør bilen ideel til familier. Bagagerummet rummer 430 liter med sæderne oppe og hele 1300 liter med sæderne nede.
Multipla er udstyret med den velkendte 103 Hk 1.6 liters motor vi også finder i Stilo. Motoren gør et hæderligt stykke arbejde og er af passende størrelse til Multipla. Der er hverken for lidt eller for meget. De 103 Hk leveres ved 5.750 o/min og motorens moment på 144 Nm leveres ved 4.000 o/min. Det er nok til at sikre Multipla en acceleration fra 0-100 km/t på 12,6 sekunder. Dette gør bilen til et behageligt transportmiddel, både i snæver bytrafik og på lande- og motorvej. Desværre kan gearskiftet godt virke lidt knoklet - specielt ved bykørsel, hvor mange skift indenfor kort tid er nødvendigt.

Nok er pladsen stor og kabinen spændende, med sit space agtige udseende. Men desværre er kvaliteten af de valgte plastmaterialer ikke optimal. Aflæggerum og solskærme bliver nemt skæve eller kommer til at sidde løst. Man kan håbe på et enkeltstående tilfælde - men jeg tvivler.

En anden "desværre" detalje er placeringen af håndbremsen. For at give mere plads ved ændring af gearstangens placering, har man også fjernet håndbremsen fra "midtergangen". Den er nu placeret til venstre for føresædet. Dette resulterer i en masse blå mærker på låret, når man skal ind og ud af bilen. En rigtig dårlig detalje, i en ellers smart indrettet kabine.
Køreegenskaberne i Multipla imponerer, selvom bilen umiddelbart virker som en klods med et højt tyngdepunkt. Styringen er direkte og bilen reagerer med det samme i en undvigemanøvre.

Sikkerhedsmæssigt har der tidligere været problemer med Multipla. Bilen var direkte farlig under ENCAP testen og Fiat Multipla blev hurtigt kendt som familiebilen, der var farlig for familier. Men alt dette skulle være på plads nu, da bilens sikkerhedssystem skulle være opdateret på alle punkter. Ved redaktionens afslutning, fandtes der ikke nogle nye testresultater af Multipla.

Sidste punkt er naturligvis prisen. Multipla koster 223.999,- kroner i basisudgaven. Det er i mine øjne lige en tand i overkanten, når man kigger på kvaliteten af de anvendte produkter og målgruppen Multipla er rettet imod. Men, hvis man vil have en bil med masser af plads til børn og bagage. Og kan man leve med de små kvalitetsmæssige skavanker, som bilen nu engang har. Ja, så vil man ikke blive skuffet. For man får en spøjs og velkørende bil, der har utrolig mange anvendelsesmuligheder.