Forløberen for den Renault Kangoo elbil som kommer til salg i Danmark om senest to år, er netop blevet vist i Paris. Og den ligner til forveksling den danskerne får mulighed for at købe.


Fremtiden er lige om hjørnet, og Renaults svar på forureningsfri transport er netop blevet vist i Paris. Navnet er Kangoo be bob Z.E. Bilen er bygget på den korte udgave af Renault Kangoo, og er en videreudvikling af den Kangoo, der blev vist som konceptbil ved Paris Motorshow i 2008. Men til forskel fra den, er denne næsten er klar til masseproduktion.

Bedre aerodynamik
I forhold til den almindelige Kangoo be bob, er den eldrevne modificeret og ændret. For- og baglygter er eksempelvis af LED typen (lavenergi dioder) og bilens aerodynamik er forbedret for at spare energi. Således kører bilen på specielle 18 tommer disc hjul, og bilen er sænket 20 mm. En sjov feature er de lysdisplays, der sidder på siden af bilen. De viser hvor meget strøm, der er tilbage på bilen, hvilket naturligvis også kan ses indefra, da der på instrumentpanelet er en indikator for strømforbrug. Bilen er desuden udstyret med et system, der oplagrer bremseenergi, som kan anvendes når bilen kører.


Lille stærk motor
Motoren er en 60 hk stærk elektromotor, der roterer med op til 12.000 omdrejninger i minuttet. 60 hestekræfter lyder ikke af meget, men da en elmotor udnytter energien langt mere effektivt end en traditionel forbrændingsmotor, er der tale om en motor, der har ydelser helt på højde med de større diesel eller benzindrevne. Tophastigheden er omkring 130 km/t og drejningsmomentet på 190 Nm svarer til en traditionel 2.0 liters benzinmotor.

Rækkevidden på bilen er omkring 100 km, hvilket er mindre end den Kangoo Z.E. der kommer til salg i Danmark om under to år. Her forventer Renault mindst en rækkevidde på 160 km.

Som passager i Kangoo be bop Z.E. mærker man ikke, at man sidder i en elbil. Batterierne i Kangoo be bop Z.E. fylder ikke mere, end at de har kunnet indbygges under instrumentbrættet og de begrænser hverken kabine- eller bagageplads.

20 minutter for en opladning
Opladningen af bilens lithium-ion batterier kan ske fra en helt almindelig stikkontakt. Her tager en fuld opladning 6-8 timer. Opladningen af bilen sker ved at løfte en klap placeret lige ved den højre forlygte og indsætte et almindeligt stik. Men der er også en hurtigere metode.


Tyve bilproducenter, herunder Renault, har arbejdet med det tyske selskab RWE om at udvikle en standard plug som via et trefaset stik koblet til 400 V-strøm kan klare en opladning til 80 procents kapacitet på omkring 20 minutter. Den forventede levetid af batterierne er seks år. Lithium-ion batteries er genanvendelige og Renault arbejder i øjeblikket på at etablere en genanvendelsesproces, der er tilpasset batterierne i Renaults elbiler.

Som tidligere nævnt vil Renault begynde salget af elbiler i Danmark i 2011. Første bil bliver Kangoo Z.E. og siden følger elbilversionen af Megane Sedan og en helt nyudviklet 100 procent elbil vil blive markedsført senest i 2012.

Kanboo.be bop Z.E. kommer til Danmark i løbet af efteråret som del af en stor Europa-turne.