Da Ford introducerede deres nyeste version af den efterhånden legendariske Fiesta-model, var den generelle holdning i presse meget positiv – og det med rette. Ford havde skabt en vellykket bil, der med dit nye design og formidable køreegenskaber virkelig gav konkurrenterne fra Peugeot, Renault og Citroën noget at tænke over. I starten var det muligt at få Fiestaen med 1,3 liters (70 hk), 1,4 liters (80 hk) og 1,6 liters (100 hk) benzin motorer, plus to diesel modeller med henholdsvis 68 hk og 90 hk. Samtidig valgte man fra Ford at starte med introduktionen af den 5-dørs model først. Et salgstræk der i første omgang skulle sikre kunder i familieklassen. Efter noget tid blev den 3-dørs model introduceret og ved at fjerne bagdørene fik man et meget sporty design at se på.

Power eller mere power?
Med topmodellen på 100 hk var man virkelig godt kørende. I samarbejde med den formidable undervogn var det ikke svært at få et smil frem på læberne, når vejene begyndte at sno sig. Problemet var bare, at man hele tiden følte at bilen kunne klare meget mere. Samtidig havde man også konkurrenterne i baghovedet – specielt GTI modellen fra Peugeot, som sad tungt på tronen for små GTI biler. Desuden havde Peugeot introduceret deres 180 hk RC model, hvilket gjorde Ford i tvivl om, hvorvidt man skulle satse på en 150 hk eller 170 hk version af Fiestaen. Man valgte den 150 hk.

Motoren og undervogn
Den 2,0 liters Duratec motor yder 150 hk ved 6.000 o/min og har et maksimalt drejningsmoment på 190 Nm ved 4.500 o/min. Dette er nok til at sende den kun 1.075 kg tunge raket forbi de 100 km/t på blot 8,4 sekunder. Tophastigheden er 208 km/t.
Undervognen er sænket og strammet op og Fiesta ST kører, om muligt, endnu bedre end basisversionen. Indstyringen er utrolig præcis og bilen reagerer på det mindste vink med rattet. Virkelig godt skruet sammen Ford!

Ved normal kørsel kan man nyde lyden fra den 2,0 liters Duratec motor. Men, når man kommer på motorvej er støjniveauet ganske højt. Men, man vænner sig til efter noget tid, hvilket jeg valgte at teste på en tur fra København til Skagen og retur. Og skal man have en bil, hvor man ved at man skal pendle på lange tunge stræk – så vælger man naturligvis ikke en GTI bil som ST’eren. Tag en Fiesta diesel i stedet for.

Krigsmaling
Fiesta ST adskiller sig betydeligt fra basisversionen. Voluminøse skørter, 17” fælge og hækspoiler er med til at ændre den ellers veldesignede bil til en seriøs GTI’er. Samtidig er det muligt, for en beskeden merpris, at få sin Fiesta ST udstyret med hvide fartstriber ind over bilen i hele den længde. På siden af bilen har man desuden monteret hvide ST klistermærker. Jeg ved ikke om man skal være en drengerøv for at synes at det ser godt ud – og normalt er jeg ikke til den slags lir. Men Fiesta ST i krigsmaling ser sgu rigtig godt ud!

Indvendigt
Det er ikke kun udefra at ST modellen er anderledes. Indvendigt finder vi en lækker kabine med lædersportssæder med ST logo, formidabelt læderrat og andre små ”ST” detaljer. Kvaliteten af materialerne ligger klart over konkurrenternes og man føler virkelig at Ford Fiesta er gennemtænkt.

Bedst af alt.
Når man tænker på en GTI bil med 150 hk, læderkabine og køreegenskaber i den absolut bedste klasse – så tænker man også straks i kroner og øre. Ja, man er næsten bange for at spørge sælgeren om prisen. Men, gør det endelig, for du vil grine hele vejen ned til banken. Sølle 218.000,- kroner skal man betale for herligheden – eller 32.000,- kroner mindre end for Peugeot 206 GTI – og her får du kun 138 hk, en dårligere kvalitet i kabinen, mindre udstyr og et efterhånden forældet design.

Jeg kan ikke være andet en begejstret for Fords lille ny GTI’er – den er suveræn!