Motoren i Ford Fiesta TDCi er en lille perle, den har et moment på 160 Nm ved 2.000 o/min. og leverer 68 hk ved 4.000 o/min. De tal er i sig selv ikke vildt imponerende - men hvor kører den godt. Den er meget harmonisk, smidig og der er kontant reaktion fra både undervogn og styretøj. Motoren trækker solidt hele vejen og gearskiftet er et af de bedste i klassen.

Undervognen er stram og reagerer prompte på det præcise styretøj, hvilket gør Fiesta’en til lidt af en diesel køremaskine. Det er en nydelse at sende Fiesta’en af sted på små snoede landeveje og mærke, hvor godt den ligger i svingene - ren nydelse. Den lille TDCI motor passer rigtig godt til den lille bil, den arbejder kontrolleret hele vejen op gennem omdrejningerne. Motoren begynder først at lyde anstrengt når man kommer på den anden side af 4.000 o/min, hvilket er meget svært at nå op på i 5 gear. Tophastigheden, som Ford oplyser til 164 km/t, er heller ikke så nem at nå op på. Holder man sig inden for hastighedsgrænserne, er det en meget behagelig opleves at køre en Ford Fiesta TDCi, ja selv på motorvej i Tyskland, med en hastighed på den forkerte side af 140 km/t er behageligt.

Interiøret i Fiesta’en er flot og udstråler kvalitet, læderrat er standard og det er utroligt lækkert at holde ved. Der er blevet plads til nogle smart udluftningskanaler med et stænk af aluminium og i Trend versionen har gearknoppen også fået lidt aluminium - det ser rigtig godt ud og klæder den lille Fiesta. Der er som standard cd-anlæg i bilen og det spiller faktisk rigtig godt. Der er også blevet plads til el-ruder for, elektriske og el-opvarmede sidespejle, fjernbetjent centrallås, hvor man også kan åbne bagklappen fra, en fin lille detalje. På bagsæderne er der 3 nakkestøtter som standard - de kan endda alle 3 reguleres i højden. Der er dog et lille problem, med den midterste nakkestøtte oppe er der absolut ingen udsyn gennem bagruden.

Ford Fiesta er som standard udstyret med airbags ved fører og passagerside, samt sideairbags. Som ekstraudstyr kan man få gardinairbags og der er også blevet plads til en detalje, der gør at bremsepedalen synker sammen ved kollision. Dette skal mindske skader på benene. ABS og EBD (Elektronisk bremsekraft fordeling) er standard og det hele er overvåget af IPS (Intelligent Protection System), som i tilfælde af kollision sikre at de rigtige sikkerhedsforanstaltninger bliver aktiveret.

Forbrugsmæssigt kan Ford Fiesta TDCI klare 18,5 km/l ved bykørsel. På landevejen kan den klare 26,3 km/l og ved blandet kørsel løber den 22,7 km/l (tallene er fabriksopgivet).

Der er god plads til begge, der sidder på forsæderne. Man sidder godt, førersædet er højdejusterbart og man kan også juster rattet i højden - så det skulle være muligt at finde en god kørestilling. På bagsæderne er der rimelig plads til 2 voksne og i bagagerummet er der blevet plads til 284 l. Hvis man kun er 2 i bilen kan man lægge bagsædet ned og så bliver der plads til 947 l, skulle det ikke være nok, kan man hægte en trailer på, som må have en totalvægt på 900 kg, hvis den har bremser og 500 kg hvis den ikke har bremser. Så kan der shoppes!

Hvis man er til brug af trailer, skal man holde sig fra den lille 1,3 l benzin motor, som også fås i Ford Fiesta. Den må nemlig kun have en trailer med en total vægt på 100 kg, og det er jo som regel det en trailer vejer, så er der jo ikke så meget ved det.


Godt nok ligger Fiesta TDCi i den dyre ende af klassen med en pris på kr. 201.500. Men det er en rigtig lækker lille bil, som udvendig er flot at se på - indvendigt er den endnu flottere og oser langt væk af kvalitet og med den lille perle af en diesel motor foran ruller det bare der ud af. Lækkert.