Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Ford Focus C-Max 2.0 TDCi Trend

1 / 12
  • Ford Focus C-Max 2.0 TDCi Trend
  • Ford Focus C-Max 2.0 TDCi Trend
  • Ford Focus C-Max 2.0 TDCi Trend
  • Ford Focus C-Max 2.0 TDCi Trend
  • Ford Focus C-Max 2.0 TDCi Trend
  • Ford Focus C-Max 2.0 TDCi Trend
  • Ford Focus C-Max 2.0 TDCi Trend
  • Ford Focus C-Max 2.0 TDCi Trend
  • Ford Focus C-Max 2.0 TDCi Trend
  • Ford Focus C-Max 2.0 TDCi Trend
  • Ford Focus C-Max 2.0 TDCi Trend
  • Ford Focus C-Max 2.0 TDCi Trend

Ford Focus C-Max 2.0 TDCi Trend

|

Ford Focus har lige siden introduktionen været en meget populær bil på bl.a. grund af dens New Edge design og de eminente køreegenskaber. Og når man så står og mangler en lille MPV i modelprogrammet, hvorfor så ikke brygge videre på en i forvejen solid succes? Det er nøjagtigt det, Ford har gjort med deres nye mini MPV – C-Max.

Kun plads til 5
Ford Focus C-Max er, som navet antyder, en videreudvikling af den 5-dørs Focus. Akselafstanden er stort set den samme, men bl.a. taghældning, bagsædearrangement og interiør er ændret i forhold til den traditionelle Focus. Selvom de fleste andre konkurrenter har mulighed for en tredje sæderække med plads til 2, er dette ikke en mulighed i C-Max. Ford har valgt at nøjes med 5 siddepladser for at spare udviklingsomkostninger, holde bilen pris på et fornuftigt niveau, og fordi der reelt ikke er plads til den sidste række. Konkurrenternes 3. sæderække kan reelt også kun bruges til småbørn, og samtidig med reduceres bagagekapaciteten til et minimum.

Sædearrangement med plads til 5
C-Max er dog ikke uden nytænkning mht. til sædearrangementer. Bagsædet består af 3 separate siddepladser, men da man for det meste kun bruger 2 pladser, har Ford gjort at muligt at klappe/skubbe det midterste sæde ud i bagagerummet, hvor ved de sidste pladser får god albuerum. Med alle 3 sæder i normalposition er benpladsen ikke imponerende, men det bliver den, når det 3. sæde pakkes væk, for så kan de 2 ydersæder forskydes skråt bagud, hvorved benpladsen bliver forøget med adskillige cm – ganske smart. Bagagekapaciteten bliver selvfølgelig mindre, når det 3. sæde er flyttet bagud men ubetydeligt.  Som standard rummer bagagerummet 420 liter.

Kabinen
Kabinen  er ganske traditionel med instrumenteringen placeret foran rattet, radio placeret i korrekt højde og gearstang integreret i midterkonsollen. Plastkvaliteten kunne man godt ønske sig bedre, især mellem forsæderne er den hårde plast udpræget. Udstyrsniveauet er fornuftigt, men ikke prangende. Fjernbetjent centrallås, el-ruder foran, el-spejle, sædevarme, aircondition, audio system med 4 højttalere og cd er standard. Elruderne bag i mangler man især, fordi håndtagene sidder meget akavet, så det et hårdt stykke arbejde at få rullet vinduet ned. Prisen for at undgå denne anstrengelse er 4.339,-.

Motoren – stærk, hurtig og meget tørstig
Ford har med den sidste nye generation af dieselmotorer fået produceret noget rigtigt godt. TDCi modellem med 135 Hk byder på overvældende kraft og accelerationsoverskud. De 135 heste ydes ved 4.000 o/min., mens lastbilsmomentet på 320 Nm. ydes ved 2.000 o/min. Dette giver C-Max’en accelerationsevne i sportsvognsklassen mht. mellemaccelerationer. 80-120 km/t klares hurtigst i 4. gear på blot 7,5 sek., men 5. eller 6. gear kan også sagtens bruges. På motorvejen er bilen en ren fornøjelse med både et stort kraft overskud i 5./6. gear og et lavt støjniveau.

Dieselmotorens force med at være stærk og brændstofbesparende på samme tid er desværre ikke gældende for denne C-Max’s vedkommende. Lige med nød og næppe holdt forbruget sig på 12 km/l i løbet af testugen, og det er ikke acceptabelt for en dieselbil - Ford selv, lover 17 km/l i EU-mix. Den 120 Hk benzinversion klarer sig mindst lige så langt på en liter benzin. Ford siger selv at brændstoføkonomien forbedres, når bilen får nogle flere kilometer på bagen, men da testbilen allerede havde kørt 10.000 km tvivler vi på, at forbruget forbedres med 5 km/l .

Køreegenskaber og sikkerhed
Som fætter til Focus, har C-Max selvfølgelig arvet de gode køreegenskaber, og selv om C-Max er blevet lidt højere, er retningsstabiliteten stadig imponerende. Med de mange kræfter på forhjulene skal man træde varsomt på speederen i de lavere gear for at undgå hjulspin; især på våd vej. Desværre er hverken tractioncontrol eller ESP standardudstyr i C-Max. ESP med tractioncontrol koster som ekstraudstyr 10.438, og det skal ses i forhold til at bl.a. Peugeot 307 og VW Touran som har ESP som standard. 4 airbags, airbaggardiner samt 3-punkts seler til alle er dog standard.

Diesel eller benzin
Markedet for kompakte MPV'ere tilbyder efterhånden mange forskellige biler og med introduktionen af C-Max får kunderne endnu en glimrende bil fra Ford at vælge i mellem. Prismæssigt ligger C-Max på samme niveau som konkurrenterne fx Opel Zafira og Honda Stream. Der er dog også andre biler, der kan tilbyde noget af det samme til en lavere pris, og det er f.eks Mazda Premacy eller Peugeot 307 SW. C-Max fås også med en perle af en 120 hestes benzinmotor til 283.000 altså 57.000,- billigere end TDCi modellen. Umiddelbart virker den, som det bedste køb set i lyset af TDCi’s modellens ringe brændstofforbrug og høje merpris.      

Ford Focus til salg på biltorvet.dk

Ford Focus 1,6 Ti-VCT 125 Edition st.car aut.
kr. 189.900
Ford Focus 1,6 TDCi Titanium 115HK Stc 6g
kr. 209.800
Ford Focus 1,0 EcoBoost Titanium 100HK Stc
kr. 216.900
Ford Focus 1,6 TDCi DPF Titanium 115HK 5d 6g
kr. 137.800
Ford Focus 1,6 TDCi Trend Econetic 105HK 5d 6g
kr. 169.900
Ford Focus 1,6 Ti-VCT Titanium 125HK 5d 6g Aut.
kr. 179.900
Ford Focus 1,6 100HK 5d
kr. 16.900
Ford Focus 1,6 TDCi Trend 115HK Stc 6g
kr. 188.995
Ford Focus 1,6 Titanium 105HK Stc
kr. 146.500
Ford Focus 1,5 TDCi Titanium 120HK Stc 6g
kr. 229.900
Ford Focus 1,6 TDCi DPF Trend 115HK 5d 6g
kr. 139.900
Ford Focus 1,6 SCTi Titanium 150HK 5d 6g
kr. 179.500

Brugte biler fra alle bilmærker