Jeg tror ikke at der er mange motorjournalister, der vil stille sig på bagbenene, hvis jeg siger at Ford Focus byder på de bedste køreegenskaber i sin klasse. Derfor var det også med et smil på læben, da topmodellen RS ankom til redaktionen.

Focus har altid haft suveræne køreegenskaber - men, desværre har motorerne ikke altid matchet den sublime undervogn. Det var som om, at jo større motor man valgte, des dårligere virkede sammenhængen. Specielt den tidligere topmodel, ST170, måtte stå for skud, fordi motoren virkede alt for tam og uinspirerende at kører. Faktisk er vi hos Testbilen.dk ikke bleg for at udnævne den 1,8 liters TDCi udgave, til den bedste og mest inspirerende Focus til dato. Men, kan det passe at Ford, der har så stolte traditioner indenfor bl.a. rally, ikke kan præsterer en benzinudgave, der matcher den gode undervogn? Nej, vel.

Ford Focus RS er med sine 215 Hk topmodellen for Focus. Den maksimale ydelse fra den 2,0 liters motor, leveres ved 5.500 o/min. og gør samtidig den 1.250 Kg tunge bil i stand til at accelererer fra 0-100 Km/t på blot 6,7 sekunder - godt hjulpet på vej af den monterede turbolader. Topfarten er opgivet til 232 Km/t.

Det "sjove" ved Focus RS er helt klart turboladeren, der kræver lidt tilvænning for at få det optimale ud af bilen. Pga. en mindre ladetryksforsinkelse, kræver det at man træder klampen i bund et stykke tid før man normalt ville gøre det, hvis man f.eks. ønsker at komme ud af et sving med maksimal hastighed. Men, når først man har vænnet sig til dette, er der ikke meget der følger den lille Ford på et stykke snoet vej. Faktisk tror jeg, at montering af firhjulstræk vil gøre Focus RS så ekstremt hurtig på de kringlede veje, at du skal op i en hel anden klasse for at følge med. Men, desværre har RS'eren ikke firhjulstræk, hvilket sætter en del begrænsninger, hvis vejen er en smule fugtig. Også selvom de 225 mm brede dæk, monteret på 18" OZ fælge gør sit til at holde Focus RS på vejen.

Kabinen i Focus RS byder på lækre sportssæder, et formidabelt rat og lidt ekstra lir i form af en startknap. Mest af alt minder kabinen om en Sega spillemaskine i en spillehal - men, det tilgiver man Focus RS, fordi resten af oplevelsen er så intens.
De lækre sæder er en ren fornøjelse at sidde i. Specielt når Focus RS kommer i sit rette element - de snoede veje.

Focus RS har flere direkte konkurrenter. Alfa 147 GTA, GOLF R32, Audi A3 3,2 og Seat Leon Cupra R. Selvom Focus RS har mindst motorkraft, gør den køredynamiske oplevelse sit til, at den absolut ikke, befinder sig i bunden af feltet, tværtimod.
Desværre gør prisen sit til, at nogle af konkurrenterne bliver mere interessante. Specielt den 250 Hk stærke Audi A3, der med en pris på kun 505.000,- kroner, får den 70.000,- kroner dyrere Focus til at virke irrelevant. Desværre.

Rygterne vil vide, at der dukker en Focus Cosworth op, når næste generation af Focus introduceres. Denne model skulle eftersigende have 300 Hk og firhjulstræk. Hvis det er sandt - og hvis prisen kan holdes på et fornuftigt niveau. Ja, så er der ingen tvivl om, hvem der kommer til at sætte standarden i den øverste GTI klasse.