Vi befinder os i en tid, hvor der ikke er det helt vilde salg i de helt store SUV'er. Folk vil så gerne være politisk korrekte, hvilket er gået ud over de store 4x4 biler. Hvad gør man så, som bilproducent, når forbrugerne ikke vil betale for de store benzinslugere - man laver selvfølgelig bare mindre modeller, hvor man stadig har følelsen af at sidde i en stor bil, hvor man har overblik, god plads og tilsvarende frihøjde. Man giver altså ekstra liv til mellemklasse SUV'erne, der bl.a. tæller Audi Q5, BMW X3, Mazda CX-7, VW Tiguan og Volvo XC60.

Dette spændende marked vil en af verdens største producenter, Ford, naturligvis også have sin del af. Ford har masser af erfaring med produktion af SUV i alle størrelser, så umiddelbart virker det som et oplagt marked for den amerikanske kæmpe. Eneste krav er egentlig at de skaber en bil, der passer til deres nye Kinetic Design stil og som samtidig har køreegenskaberne til at imponerer køberne. Fords bud hedder Kuga - en bil vi har kigget efter i sømmene.

Design
Første gang man ser Kuga kan man ikke undgå at blive imponeret. Designet er meget sporty og muskuløst, og følger absolut ideen om et design, der ser ud som om det er i bevægelse hele tiden. Som motorjournalist er det rart at se, at man tør lave nogle mere sporty og aggressive linjer, i stedet for at satse på det mere klassiske, som andre i klassen har gjort.

Kuga fremtræder virkelig flot, og små detaljer som f.eks. de små gæller i siderne trækker op i den samlede visuelle vurdering. Ja vist er det detaljer - men er det ikke også detaljerne der gør forskellen.

Indvendigt
Sætter man sig bag rattet, vil man straks føle sig hjemme, hvis man i forvejen kan lide Fords stil. Sæderne er som altid i top, og det er nemt at finde sig tilrette. Desværre var vores testbil lige en tand for smart, efter min mening, da midterkonsol og pyntelister var holdt i en ekstrem blå farve, der nok mest af alt vil falde i smag hos en californisk surfer. Sæderne var holdt i en kombination af sort og blå, der på ingen måde virkede for overdrevent - hvis de altså havde stået alene.

Samle- og materialekvaliteten er typisk Ford anno 2008 - hvilket betyder rigtig god!

Bag rattet og i passagersædet sidder man rigtig godt. Man har overblik og god støttet af både ryg og lår. På bagsædet sidder man også glimrende, selvom pladsen ikke er overdådig. Pladsen i bagagerummet er med 410 liter yderst acceptabel. Samtidig er adgangsforholdene og læssekanten helt perfekte.

Motor og undervogn
I Danmark er det kun muligt at få sin Kuga med én motor - nemlig den 2,0 liters TDCi med 136 hk, et maksimalt drejningsmoment på 340 Nm ved 2.000 o/min, og dieselpartikelfilter som standard. Motoren har vi tidligere rost til skyerne, og det gør vi gerne igen. Det samme gælder den 6-trins gearkasse, der byder på knivskarpe og lette skift. Godt gået Ford! I starten af det nye år introducerer Ford endnu en motor til Kuga - det drejer sig om den voldsomme 2,5 liters turbomotor med 225 hk, som vi bl.a. finder i Ford Mondeo og Focus ST.

Undervognen i Kuga imponerer på glimrende vis, fordi den får Kuga til at opfører sig som en almindelig personbil. Kuga reagerer på dit mindste vink med rattet og tager sving og kurver, som var den en meget lavere bil med et langt lavere tyngdepunkt. Vores testbil var udstyret med forhjulstræk, hvilket ikke er dårligt - men Kuga bør have firehjulstræk - det gør den endnu bedre. Merprisen for sådan er desværre godt 65.000,- kroner, hvilket er rigtig mange penge.

Udstyret
Kuga fås i to udstyrsvarianter - Trend og Titanium. Prisforskellen er lige omkring de 40.000,- kroner. Vores testbil var en Trend, hvilket bl.a. betyder 2-zoners klimaanlæg, ESP, opvarmede el-sidespejle, IPS (Intelligent Protection System), 17" stålfælge, CD-radio og alu-dørgreb, som standard. Vælger du at bruge de ekstra kroner på Titanium-pakken, så får du bl.a. 17" alufælge, delvist læderindtræk, tonede ruder, regnsensor, fartpilot og automatisk nedblændeligt bakspejl oveni hatten.

Samlet set
Det er svært ikke at kunne lide den nye Kuga. Designet, køreoplevelsen og kvaliteten er absolut i top, og Ford viser i bedste stil at de er med helt fremme når det drejer sig om mellemklasse SUV'er. Største konkurrent til Ford Kuga må siges at være VW Tiguan. Hvad man vælger er et spørgsmål om temperament og stil - personligt falder mit valg dog på Kuga. Årsagen er, at bilen ser bedre ud, kører bedre og er en del billigere. Alligevel synes jeg dog at prisen er ganske høj - specielt når man vil forsøge at skabe en ny klasse for de europæiske/danske kunder; en klasse, der har så mange praktiske fordele, og derfor vil være yderst interessant at få ud på vejene.

Vores testbil, uden firehjulstræk og med Trend udstyr koster knap 410.000,- kroner -. Til den pris vil jeg mene at den udstyrsmængde man finder i Titaniumpakken, vil være et minimum. Men det er det samme hos alle producenterne af netop denne biltype - så i stedet for at hænge med mulen over det, vil jeg hellere slå fast, at Kuga er en ekstremt flot, velkørende og kvalitetsmæssig god bil, der absolut fortjener at komme ud på de danske veje.