Seneste Ford Mondeo kom frem i 2000 og er siden da løbende blevet faceliftet og forfinet. Det sidste nye i Mondeo’s modelhistorie, er introduktionen af en ny benzinmotor med 130 Hk og betegnelsen Sci.

Ghia X
Prismæssigt ligger Mondeo efterhånden i den ”billigere” ende, især fordi mange af konkurrenterne har introduceret nye modeller, siden Mondeo’s introduktion. Den billigste Mondeo stc. starter ved  288.000,- for en 1.8 liters med 110 Hk. Prisen topper ved 600.000,- for den ekstreme ST220 med 220 Hk, mens testbilens pris ligger på 418.000,-, som stationcar og med Ghia X udstyr. Ghia model betegnelsen har hos Ford altid været ensbetydende med en luksuriøst udstyret bil, hvor der er kælet for alle detaljer og samtidig et prisniveau, der ligger noget over det sædvanlige.

Udstyr i lange baner
Komfortudstyr er helt klar noget af det man IKKE mangler i denne bil. Listen over standardudstyr er meget lang, så jeg vil nøjes med at nævne det lidt ekstraordinære udstyr: komplet læderkabine med el-justerbare forsæder med varme og ventilation, varme i bagsædet, Sony audio system der kan afspille MP3-filer, cruise control, regnsensor og dual-zone klimaanlæg.

Integreret ventilation
Alle ved hvordan det er at sætte sig ind i en bil, der har stået i solen hele dagen. Selv med fuld knald på airconditionanlægget sidder man og sveder i de brændende sæder; og det bliver ikke bedre, når det er sorte lædersæder. Men det er man fri for, hvis man kører i denne Mondeo, for der er nemlig integreret ventilation i forsæderne. På samme knap, som tænder sædevarmen, kan man tænde sædeventilationen, der kan justeres i 5 niveauer. Og det fungerer ganske glimrende – efter få minutter kan man fornemme en effektiv afkøling af bagpartiet, og det må næsten være uundværligt under en tur sydpå.

MP3 afspiller
MP3-filerne, som er det mest udbredte musikformat til computeren, har også fundet vej til bilradioerne. Fordelen ved en MP3-fil er at et musiknummer ikke fylder mere end ca. 4 mb, hvilket vil sige at man kan have omkring 175 numre på en enkelt cd. Når Cden sættes i afspilleren scannes den for indhold, hvilket tager lidt tid, men herefter opfører den sig som en helt normal cd. Så på denne måde behøver man ikke nogen CD-changer i bilen.
Sony systemet kommer med 4 højttalere og ratbetjening. Lyden er klar og ren, men hvis man ikke er helt tilfreds med klangen kan den justeres på en utal af måder.

Forfinet motor mangler kræfter
Udviklingen de senere år er gået i retning af, at presse så mange Hk ud af så få kubik som overhovedet muligt. Det er ikke noget sjældent syn med 100 Hk ud af en 1.4 liters motor, eller i helt ekstreme tilfælde 192 Hk ud af en 1.8 liters, som man finde i Toyota T-sport. Men antallet af Hk er faktisk ikke særligt interessant i forhold til, hvor stor et moment/trækkræft en motor kan præstere. Og det er netop denne motors problem.

Den nye motor er en videreudvikling af den ”gamle” 125 hestes. Motoren er blevet forsynet med nyt topstykke og med direkte indsprøjtning. Det primære mål med udviklingen af denne motor har været at tilpasse motorens ydelse og forbrug alt efter kørestilen og minimere forureningen. Dette betyder bl.a., at motoren kører på en mager benzin/luft blanding ved normal- og stille kørsel, hvilket giver en bedre benzinøkonomi.

Motoren er i sig utrolig velkørende, omdrejningsvillig og støjsvag. I kombination med den 6 trins gearkasse flyder Mondeo’en af sted ud at sige ret meget. Det 6. gear betyder ca. 1000 o/m færre, og hvilket gør motorvejskørsel til en nydelse.

Men netop ved motorvejskørsel finder man hurtig ud af, at der ikke er ret mange kræfter til overs. Der sker absolut intet, når speederen trædes i bund ved 130 km/t i 6. gear og selv i 5. sker der ikke meget mere. Også i overhalinger på landevejen skal man sørge for at være i et tilpas lavt gear for at være sikker på, at passere hurtigt nok. Det synes jeg ikke hører hjemme i en bil i 400.000 kroners klassen.

Fx. ville en to liters motor med samme antal heste, men bare med større moment passe bedre til denne bil. De alternativer findes heldigvis også. For ca. 33.000 mere fås Mondeo Ghia X Stc. med V6 motor med 170 heste.

En perle
Der er ingen tvivl om, at den nye motor er en perle i sig selv, men den passer ikke til en stor og tung Mondeo, hvor man forventer at have lidt kraftoverskud. SCi motoren kunne meget vel være perfekt til Ford Focus eller måske endda Fiesta, som kan gøre den til en lille GTI'er.

Udstyrsniveauet er overdådigt, mens køreegenskaber, sikkerhedsniveau og rummelighed stadig gør Mondeo til en værdig konkurrent i den store mellemklasse. Desværre er ESP ikke standard i Mondeo, end ikke i Ghia modellerne.

En direkte konkurrent til Mondeo Ghia er Toyota Avensis 2.4 Executive. Toyotaen er i stationcar versionen 70.000 dyrere end Ford Mondeo 1.8 SCi, men her man får en langt stærkere motor med automatgear, som passer perfekt til bilen og giver den følelse af eksklusivitet, som Mondeoen mangler i kraft af den svage motor.