Mit første indtryk af den nye Ford Mondeo var klart, at det endnu engang var lykkedes Ford at føre deres New Edge stil ud i livet til perfektion. Ganske som det var tilfældet med Ford Focus. Mondeo er dog ikke så ekstrem i designet som Focus, men det er tydeligt at se at det er en Ford bil der kommer rullende.

Det positive indtryk man får når man ser bilen udefra, følger også en, når man stiger ind i bilen. Kvaliteten er meget bedre end tidligere versioner af Mondeo. Specielt plastikkvaliteten er markant bedre og de nye lækre instrumenter er en fornøjelse af aflæse. Sæderne er utroligt behagelige og man føler på intet tidspunkt at man er ved at ryge ud af dem. Alu-looket på midterkonsollen giver et godt indtryk af kvalitet og finess.

Der er dog enkelte små svips – men man skal kigge rigtig godt efter. Jeg fandt da også først fejlen, den sidste dag jeg havde bilen. Området omkring håndbremsen ligner noget, der hurtig skulle gøres færdigt, fordi Ford’s designer hold havde glemt det. Mest af alt minder det om noget fra en billig japaner fra starten af halvfemserne. Det er en lille detalje, men man kunne godt have lavet det ligeså gennemført som resten af interiøret.

Vores bil var en 1.8-liters maskine med 125 hk til cirka 255.000,- kroner. Bilen er kort sagt en fornøjelse at køre. Det er fuldstændig lige meget, hvor man kører – så trækker motoren rent og ubesværet. Den styrer meget præcist igennem alle former for sving og man føler hele tiden, at de brede dæk har godt fat i underlaget. Mondeo’en når de 100 Km/t på 10,8 sek., hvilket er ganske acceptabelt. Det sjove er bare, at det føles meget hurtigere når man sidder i bilen – hvilket kan relateres til bilens meget hurtige speeder-respons og det ultra præcise gearskift.

Sikkerhedsmæssigt ligger Mondeo’en i top. Den er bl.a. blevet udstyret med airbaggardiner. Og som noget nyt er der også en indikator der fortæller om det er frostvejr og evt. glatte veje.

Alt i alt: Den nye Mondeo er p.t. klassens bedste!