Vi har tidligere her på redaktionen udtrykt stor tilfredshed med Fords nye Mondeo. Faktisk så stor tilfredshed, at vi gentagne gange har udnævnt bilen til at være klassens bedste.

De biler vi har testet har alle været benzin modeller – så det var med stor forventning at vi hentede den nye Mondeo i dieselversionen.

Lad os slå fast med det samme at bilen er stor. Den er meget stor. Ja, faktisk den største stationcar i klassen. De 540 liter i bagagerummet taler for sig selv. Hvilket man også kan sige om de 1.700 liter der er plads til når sæderne lægges ned. Vi tillod os at sætte bilen på den ultimative test – en tur til grænsen! 800 Km på en dag, skulle nok fortælle os, om bilen kunne noget, eller om den bare var stor.

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg blev noget skuffet, da jeg startede bilen. Motoren lyder ved kørsel i byen, som om nogen har smidt et piskeris ind under hjelmen. Omkring de 2.300 o/min lyder det faktisk så slemt, at vi gentagne gange kiggede på hinanden med et "Uha" udtryk i ansigtet. Men, vi fortsatte vores tur mod grænsen – og hvilken tur. Når først bilen kommer op i fart og passerer de 80 Km/t er det som om den er forvandlet. Helt lydløs svæver bilen hen over asfalten og de yderst behagelig sæder giver en formidabel kørestilling. Samtidig giver den lækre og meget rummelige kabine en klar fornemmelse af kvalitet og sikkerhed. Bilens moment på 280 Nm ved 1.900 o/min kommer også til sin ret, og i overhalinger kan man godt trække på smilebåndet en ekstra gang. "Der er ryk i den skude", var vist ordene fra en af redaktionens ansatte.

Det spændende var så, hvad bilen sagde til at skulle læsses til randen med sodavand, øl og slik. Men, inden vi kunne teste det, var der lige et lille stykke Autobahn, der skulle tilbagelægges. Og lad os bare slå fast, at lige så suveræn bilen er i en alm. overhaling på dansk vej, ligeså suveræn er den ved 180 Km/t på Autobahn. Du mærker ikke om du kører 100 eller 180 Km/t – det er en ren nydelse!

Efter to timers indkøb og endnu en halv times læsning af bilen, kunne vi starte op og vende snuden hjemad. Bilen var læsset med godt 500 ekstra kilo, hvilket egentlig ikke kunne ses i fjedrene.

Da vi ankom til Autobahn (igen) fik bilen "sømmet" og vi fik lidt af en chok. Vi troede ærlig talt at vi havde fået gjort kål på den, men nej. Bilen accelererede rask væk op til de 150 Km/t uden problemer. Vi kiggede lige en ekstra gang og trykkede så speederen ned, hvorefter Forden accelererede videre. Vi var og er stadig imponerede.

Nogle få kilometer fra redaktionens hjemmeadresse, skulle vi ned i fart og så faldt smilet lidt. Den yderst "trælse" lyd af et piskeris lød igen og man fik ændret sit indtryk af bilen med det samme. Jeg håber at Ford får rettet denne gene, når introduktionen af deres nye diesel motorer kommer.

Med en pris på 321.700,- kr. er der ingen tvivl om, at Mondeo 2.0 TDI Sta. Car er et rigtig godt køb. Har man brug for MEGET plads, højt sikkerhedsniveau, suveræne køreegenskaber og rigtig god kvalitet, så er Mondeo bilen. Lad os bare håbe at piskeriset ikke følger med ved introduktionen af Ford’s nye dieselmotorer.