Vi har efterhånden  kørt de fleste Mondeo modeller, og konklusionen er hver gang blevet den samme; Mondeo er klassens bedste mht. plads, pris og køreegenskaber.

Turen er nu kommet til en at de dyrere modeller, nemlig Ford Mondeo V6 aut. Ghia. Prisen er 420.000, og for det får du i forhold til standardmodellerne V6 motor med 170 hk, 5-trins automatgear med tiptronic, læderkabine, cruisecontrol, og meget andet udstyr.

I forhold til en standard Mondeo, er den største ændring i kabinen de lækre lædersæder, hvor førersædet er elektrisk indstilleligt. Desuden er rat og gearknop betrukket med læder og midterkonsollen er forsynet med sortplast, som Ford så flot kalder Blackwood.

Det mest spændende er selvfølgelig V6 motor og det 5 trins automatgear. V6’eren yder 170 ved 6.000 o/min. og et moment på 245 Nm ved 3.800 o/min. Dette skulle give bilen en accelerationstid på 10,3 sek. til 100 km/t og en topfart på 220 km/t. Vi målte mellemaccelerationen 80-120 km/t til 7,4 sek. Så V6’eren med automatgear gør ikke ligefrem bilen til en sprinter, men nærmere en meget komfortabel og hurtig langtursbil.

Automatgearet er som tidligere nævnt 5-trins, med mulighed for at skifte selv via tiptronic. Her har Ford dog i modsætning til stort set alle andre bilmærker valgt at man skifter op ad i gearene ved at trække gearstangen ned imod sig selv. Dette er selvfølgelig et spørgsmål om tilvænning, men lidt usædvanligt er det.

Gearskiftet er generelt ganske behageligt og hurtigt og gearskiftene bløde – men på motorvejen kunne man godt tænke sig en mere intelligent gearkasse. Hvis man laver kickdown med en hastighed omkring 120-130 km/t lander man i 3. gear, og omdrejningstælleren flyver op på ca. 6.000 o/min. Her er der ikke meget saft og kraft at hente, men alligevel trækker den de sidste 500 o/min. før den skifter til 4. gear. Dette giver en meget ujævn og støjende kørsel, som er et stort minus - for bilen kører ellers perfekt.

Ford Mondeo V6 Ghia aut. kunne meget vel være topsælgerens favorit valg og man får en bil med masser af plads og udstyr, samt køreegenskaber der næsten ikke findes bedre. Men, hvis man også vil have en bil med lidt krudt i, skal man fravælge automatgearet og derved få langt mere glæde af den fine V6 motor.