Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Ford Mustang GT V8 aut.

1 / 13
  • Ford Mustang GT V8 aut.
  • Ford Mustang GT V8 aut.
  • Ford Mustang GT V8 aut.
  • Ford Mustang GT V8 aut.
  • Ford Mustang GT V8 aut.
  • Ford Mustang GT V8 aut.
  • Ford Mustang GT V8 aut.
  • Ford Mustang GT V8 aut.
  • Ford Mustang GT V8 aut.
  • Ford Mustang GT V8 aut.
  • Ford Mustang GT V8 aut.
  • Ford Mustang GT V8 aut.
  • Ford Mustang GT V8 aut.

Ford Mustang GT V8 aut.

|

I 1964 skabte Ford koncernen en bil, der nok har fået større indvirkning på bilbranchen end Ford selv havde regnet med. Der er selvfølgelig tale om USA’s folkeracer nummer 1, Ford Mustang.

Mustang har levet et meget specielt liv med op og nedture. Men, det jeg vil fokuserer på her er så sandelig en optur, for det handler om nyeste udgave af den elskede ”pony car” – Ford Mustang GT 2006.

Nyeste udgave af Ford Mustang blev introduceret på diverse biludstillinger, som konceptbil, for en lille håndfuld år siden. Alle gik og håbede at Ford ville gøre alvor af det nye design og sætte bilen uændret i produktion – hvilket Ford stort set også gjorde. Nu er bilen her så og den er federe, sejere og mere potent end nogensinde – og bedst af alt, så er man på intet tidspunkt i tvivl om at det er en Mustang.

Med eller uden tag?
Den nye Ford Mustang fås, som enten coupé eller cabriolet. Hvad man vælger er et spørgsmål om stil og vejrforhold, for begge biler skiller sig ud og er vildt imponerende, hver især. Bor du i Californien, er det selvfølgelig oplagt at vælge en cabriolet – men i det danske vejr er coupé’en nok det bedste valg i den sidste ende. Designet ligger meget tæt op ad en Fastback fra 1967 – hvilket vi ikke kan bebrejde designerne for.

Cabrio’en er nøjagtig ligeså elegant, hvilket man normalt ikke kan sige om mange topløse biler, når først de slår kalechen op. Men, med eller uden tag, så er Ford Mustang anno 2006 en ren fryd for øjet.

Motoren
På hjemmemarkedet fås Mustang med V6 og V8 motor. Vi har kørt begge dele og forstår godt den danske importørs valg med kun at importerer den store V8’er. V6’eren er simpelthen ikke kraftig nok, når der virkelig skal tages fat. På en langtur i Californien mærkede man tydeligt at motoren mangler muskler, når det går op ad bakke. Den 4,6 liters V8’er har derimod overskud til alt, hvad du kan finde på at smide i hovedet på den. 300 hk og et maksimalt drejningsmoment på 433 Nm ved 4.500 o/min gør Ford Mustang GT V8 til en rå racer, med en accelerationstid fra 0-100 km/t på blot 5,5 sekunder – og det er vel og mærke med automatgear. Accelerationen føles faktisk hurtigere end de 5,5 sekunder, da lyden og selve ”rykket” er meget voldsomt. Men, det passer til Fordens image og det er lækkert.

Automatgearet er 5-trins og yderst vellykket. De forskellige skift foretages nøjagtig, hvor de skal og overgangen er blød og lækker. Knalder du pedalen i bund, overføres kræfterne perfekt til underlagt og Mustangen stopper først når den har rundet de 240 km/t. Virkelig lækkert konstrueret!

Rent benzinøkonomisk er jeg rimelig imponeret, da Ford lover 9,3 km/l. Vi holdt os omkring de 8 km/l samlet set – og det var vel og mærke ved testkørsel, der ikke altid byder på den mest økonomiske kørsel.

Ford har valgt at bruge den gamle konstruktion med stiv bagaksel, hvilket faktisk ikke gør alverden – for man forventer ikke en højteknologisk og avanceret undervogn, når man sætter sig ind i en Mustang. Man forventer en velkørende og kontant bil – hvilket man også får. Man skal jo huske på at Mustang, i USA, ikke er en dyr og sofistikeret bil. Det er en ”folkeracer”, hvis priser begynder ved hvad der svare til cirka 120.000,- danske kroner.


Kabinen
Diverse kollegaer har kritiseret den nye Mustang for ringe samlekvalitet og dårlige materialer. Jeg er dybt uenig og er faktisk overrasket over, hvor lækker kabinen er, når man tager ovennævnte omkring bilens ”rigtige” pris i betragtning. Det er kun små detaljer, som skiverne omkring luftdyserne i kabinen, der virker billige – men vel og mørke kun hvis man tager ved dem. Ellers ser de lækre og indbydende ud – ganske som resten af kabinen, der byder på læderindtræk og 6-vejs el-justerbar førersæde, samt et musikanlæg på 500 Watt, kalder SHAKER 500. De dansk importerede modeller har desuden en ”interior upgrade package”, så du får det bedste Ford kan byde på indenfor Mustang. En fed detalje i kabinen er muligheden for selv at justerer den baggrundsbelysning du vil have på instrumenterne. 125 forskellige lysvarianter kan man vælge imellem – så der er lidt til ethvert humør.

Overall
Ford Mustang GT er en sand vinder i mine øjne. Det 1967 inspirerede design, den voldsomt lækre motor med det fede gearskifte og ikke mindst den lækre lyd, gør bilen til en absolut vinder. I Danmark har Ford Mustang GT ikke rigtig nogen konkurrenter – for hvad kan du finde på markedet, der har sådan en udstråling, så meget power og så fed en lyd, til en pris på knap 720.000,- kroner.

Ford Mustang er tilbage i bedste velgående. Og det fedeste er, at der her til sommer kommer en Shelby GT500 med 500 hk – nej, hvor skal der testes!!!!


Ford Mustang til salg på biltorvet.dk

Ford Mustang 4,6 V8 GT 300HK Cabr. Aut.
kr. 379.900
Ford Mustang 2,3 EcoBoost Fastback 2d
kr. 569.900
Ford Mustang 2,3 EcoBoost Fastback 2d
kr. 529.900
Ford Mustang 2,3 EcoBoost Fastback 2d
kr. 499.869
Ford Mustang 2,3 EcoBoost Fastback 2d
kr. 488.700
Ford Mustang 3,7 V6 aut. 2d
kr. 399.900
Ford Mustang 4,0 V6 2d
kr. 299.900
Ford Mustang 4,7 V8 289cui. Convertible 2d
kr. 269.800
Ford Mustang GT 4,6 V8 300HK 2d
kr. 259.900
Ford Mustang 4,7 V8 289cui. aut. 2d
kr. 239.900
Ford Mustang 4,7 V8 225HK 2d Aut.
kr. 219.900
Ford Mustang 5,0 313HK Cabr. Aut.
kr. 199.900

Brugte biler fra alle bilmærker