Ford tilføjer Elektronisk Stabilitets Program (ESP) til listen over standardudstyr på Ford Transit fra januar 2007.

Det betyder at alle Transit van, bus og kombi-modeller med dieselmotor i Europa vil have ESP som standard fra starten af det nye år. "Med dette træk forstærker vi Ford Transits ledende position på et stærkt konkurrencedygtigt marked og viser, at vi igen reagerer direkte på baggrund af vores kunders behov"siger Peter Fleet, marketing, salg og servicechef for Ford Europas erhvervsbiler.

Advanceret ESP system

Det nye ESP system i Ford Transit er avanceret og virker effektivt under alle kørsels-forhold. Ved at kombinere antihjulspinsregulering med ESP har Transit-teamet udviklet et effektivt system, der reagerer, når varevognen afviger fra førerens valgte kurs, og automatisk tilfører den korrekte kraftmængde og de korrekte bremsejusteringer for at få varevognen rettet op.

Ved hjælp af avancerede drejningssensorer og lynhurtige elektroniske styresystemer registreres afvigelsen og et højtryksbremsepumpesystem justeres, for derved at undgå overstyring eller understyring. ESP stabiliserer varevognen og udnytter samtidig Antiblokerings-system (ABS) og den Elektroniske bremsekraftsystemet (EBD) Det nye ESP system på Transit inkluderer også følgende hjælpemidler til føreren:

Bremseantihjulspinsregulering (BTCS) systemet træder i kraft, ved hjulspind, idet bremsen bruges til at sagtne farten på hjulet, indtil dette gen-vinder grebet. Det neddrosler ikke momentet fra motoren, men overfører momentet til hjulet med det største greb.

Active Yaw Control forhindrer sidelæns udskridning.

Roll Over Mitigation (ROM) samt Roll Movement Intervention (RMI) forhindrer ved hjælp af hurtig opbremsning og momentindgreb køretøjet i at glide sidelæns eller at vælte om på siden f.eks. i skarpe kurver, ved ekstreme udsvings-manøvrer eller vognbaneskift i høj fart.

Hydraulic Brake Assist (HBA) aktiveres, når der registreres hurtig aktivering af bremsepedalen, f.eks. ved katastrofeopbremsning, idet systemet øger bremsetrykket, når brugeren anvender utilstrækkelig kraft. Systemet identifiserer en katastrofeopbremsning, ved at måle hvor hurtigt bremsepedalen aktiveres. Hydraulic Brake Assit systemet reducerer bremselængden med op til 20 procent.

Load Adaptive Control kontrollerer ESP funktionen i relation til varevognens last. Sensorer fastslår den faktiske vægt ved at vurdere hvor stor kraft der kræves for at accelerere. I forbindelse med motor styre-systemet påfører ESP større bremsekraft, hvor det er nødvendigt.

"Vi har allerede sikret os at den nye Ford Transit ikke kun er god at køre i, men at den også er sikker at køre i", siger Phil Collareno, produktudviklingschef i Ford Europa.