FORD´s NYE STIL

Når man kalder en design-linie for New Edge, er det selvfølgelig en betegnelse med indbygget forældelse, da intet kan være nyt for evigt.
Ford mener da også, at tiden er inde til at bryde definitivt med New Edge-stilen, der blev indført med Ford Ka i 1997 og videreført med Focus året efter. New Edge-stilen er karakteristisk ved sin kombination af skarpe linier og afrundede flader.

Efter Ka med de mange krydsende linier er stilen blødt lidt op i senere modeller, men nu er tiden inde til noget nyt, mener Chris Bird, som er design-direktør for Ford Europa. I øvrigt forlyder det, at koncernens øverste design-chef, J Mays, aldrig har været nogen beundrer af New Edge, som blev lanceret i Europa umiddelbart før, han overtog ansvaret.

Hvad der kommer efter, gav Ford et indtryk af på IAA i Frankfurt for nylig med præsentationen af konceptbilen Visos, som er en 4-personers coupé, men som ifølge Chris Bird angiver den retning, Ford har tænkt sig at bevæge sig i, når det gælder hele modelspektret.

Visos er ifølge Ford skabt til at forføre og vække lidenskabelige følelser, men motorpressen synes først og fremmest at have hæftet sig ved de fremtidsteknologier, bilen også er forsynet med, snarere end ved udseendet. Desuden taler især de engelske skribenter nostalgisk om ”en ny Capri”. Når man ser godt efter, finder man da også et par Capri-citater i formen på bageste siderude og de falske luftindtag foran baghjulene. Hvis man er gammel nok til at have personlige erfaringer med Capri, er det imidlertid svært at forstå, at nogen skulle ønske at mindes den – bortset fra Ford, naturligvis, som tjente masser af penge på modellen på trods af dens åbenlyse svagheder.

Visos er i Mondeo-størrelse, men altså en coupé med den begrænsning, det medfører for pladsen i bagsædet, og det er svært at se, hvordan bilens stærkeste stiltræk – den kraftfulde taglinie og de brede ”skuldre” under en smal overbygning uden videre kan overføres til en 5-personers familiebil.

Men, som Chris Bird siger, med Visos præsenterer Ford idéer, der skal modnes, før de overføres til fremtidige produktionsmodeller.
Selvom Visos altså først og fremmest er en stiløvelse, har Ford ikke kunnet stå for fristelsen til at forsyne den med James Bond-agtige indretninger som aerodynamiske hjælpemidler, der først kommer til syne, når føreren vælger at sætte bilen i sports-mode. Så får den både skørter og spoilere, sædet retter sig op og bliver fastere, rattet rykker nærmere, og om det så er lysene i kabinen skifter de fra det blødt komfortable til noget mere skarpt og aggressivt.

Ved hjælp af en bærbar computer kan man desuden via en USB-port ændre indstilling på f.eks. støddæmpere og motorstyring ligesom Ford forestiller sig, at man skal kunne downloade færdige set-ups fra internettet.
Af Thorkil Sevelsted