Fransk design - japansk teknik
Designet er umiskendeligt Renault, mens firehjulstrækket er hentet hos off road eksperterne fra Nissan. Sig goddag til Renault Koleos. Den første rigtige 4X4 fra Renault.

På den internationale biludstilling i Geneve, der begynder den 4. marts, får publikum for første gang mulighed for at se Renaults 4x4 crossover. Navnet er Renault Koleos. En bil, der kombinere komforten og eksklusiviteten fra Renaults personbiler med terrænegenskaberne fra Nissan X-Trail.

Indvendigt er der ikke tvivl om, at det er Renaults designere, der har slået stregerene og valgt materialerne. Flere af elementerne i instrumentbordet genkender man således fra den nye Renault  Laguna, mens komfort og sikkerhedsfunktioner, som blandt andet hands free card og automatisk dæktryksmåler, har tydeligt Renault DNA. Så der er dømt personbilskomfort for alle fem passagerer i den 4.52 meter lange og 1.85 meter brede bil.

Rummelighed
Fleksibilitet, komfort og rummelighed er i det hele taget nøgleordene i Koleos. Med alle fem sæder optaget er der plads til 450 liter bagage. Er man kun to ombord, og har brug for at transportere store mængder bagage eller gods, foldes bagsæderne med et enkelt greb ned i bunden af bilen. Og så kan Koleos pludselig laste ikke færre end 1380 liter bagage.

Skal man transportere lange genstande som ski eller lign, kan ryglænet på forsædet også lægges ned, og dermed er man i stand til at transportere ting på op til 2.60 meters længde.

Firehjulstrækket i bilen er hentet fra den nye Nissan X-Trail. Systemet er det seneste All Mode 4x4-L system, der automatisk tilpasser sig kørselssituationen.

Automatisk 4X4
Ved kørsel på tør vej trækker bilen udelukkende på forhjulene, men registrerer systemet forringet vejgreb, distribueres op til 50 procent af trækkraften automatisk til baghjulene. Ved kørsel i sne, grus eller andet løst underlag, kan man låse firehjulstrækket permanent, så Koleos trækker lige meget på for-og baghjulene.

Renault Koleos har også Hill Start Assist funktion, der automatisk træder i kraft, når vejhældningen er mere end 10 procent. Systemet hindrer, at bilen ruller tilbage ved igangsætning på stejl vej. Derudover har Koleos også Hill Decent Control, der gør det langt sikrere at køre off road. Et enkelt tryk på en knap, og en nedkørsel med mere end 10 procents hældning, sker med en konstant fart af syv kilometer i timen.

Fem stjernet sikkerhed
Sikkerheden er i det hele taget i højsædet i Koleos. Seks airbags og ESP bliver standard i Danmark, og Renault er overbeviste om, at bilen får fem stjerner i kollisionstesten hos EuroNCAP, når den gennemføres i august måned.

Motormæssigt er der både mulighed for diesel og benzin. Dieselmotoren er på 2.0 liter og udvikler hhv. 150 hk og 175 hk.

150 hk udgaven har et drejningsmoment på 320 Nm, mens udgaven med 175 hk har overlegen bundtræk med 360 Nm. Begge motorer fås med en seks trins manuel gearkasse eller en fem trins automatgearkasse.

Ønsker man den med benzinmotor er valget enkelt. Den fås kun med en 2.5 liters motor med 170 hk.

Kvalitetsniveauet er højt i Koleos, hvilket Renault understreger ved, ganske som den nye Renault Laguna, at omfatte bilen af en 3 år/150.000 kilometers garanti. Renault Koleos introduceres i Danmark til juni.