Mazda er inde i en meget positiv udvikling med stigende salg både på verdensplan, i Europa og Danmark. Også i tredje kvartal af det regnskabsår, der slutter den 31. marts 2014, var der fremgang for den japanske bilproducent.
I regnskabsårets første ni måneder solgte Mazda 953.000 biler på verdensplan, hvilket var en stigning på 7 procent i forhold til samme periode året før. Mazda forventer at sælge i alt 1.325.000 biler på verdensplan i hele regnskabsåret. Det vil i så fald være en stigning på mere end 90.000 biler i forhold til året før. Også i Europa er udviklingen positiv for Mazda, der i 2013 gik 18% frem og dermed var et af de mest fremgangsrige mærker.

Fremgangen for Mazda kan især tilskrives den nye modelgeneration med SKYACTIV-teknologi, Mazda CX-5 og Mazda6 samt den nyligt introducerede Mazda3. Alle med nye, brændstoføkonomiske motorer og Mazdas prisbelønnede designsprog ”KODO – Soul of Motion”.

Hos Mazda Motor Danmark glæder direktør Nils Nyrup sig over, at Mazda har fået en rigtig god start på 2014. ”I Danmark har vi i årets første godt to måneder solgt 60% flere personbiler end i samme periode sidste år. Mazda6 er indtil videre den mest solgte bil i sin klasse, og vi oplever en meget stor interesse for den nye Mazda3. Vores største udfordring i øjeblikket er faktisk, at produktionen ikke kan følge med efterspørgslen, og at vi derfor ikke har kunnet levere nye Mazda3 så hurtigt, som vi gerne ville. Heldigvis har vi allerede fra produktionen i marts flere biler til rådighed og tror derfor på en samlet fremgang for Mazda i resten af 2014.”

Medvirkende til en forbedret leveringssituation er, at Mazda netop har indviet en ny fabrik i Mexico, der kommer til at udvide den samlede produktionskapacitet og i første omgang skal producere Mazda3 til det amerikanske marked.