GM og DaimlerChrysler går sammen om at udvikle ny hybrid teknologi til biler

Samarbejdet gælder både for- og baghjulstrukne personbiler samt tungere køretøjer.

To-trins hybrid systemet bliver individuelt tilpasset hver bilfabriks modeller

En aftale blev underskrevet i dag og sigter mod en bindende endelig kontrakt fra foråret 2005.

DaimlerChrysler og General Motors offentliggjorde i dag en aftale om ny hybrid teknologi til biler, en aftale, som både kunder og miljøet får gavn af.

De to koncerner vil samarbejde om at udvikle et to-trins hybrid system, som kan anvendes til biler fra GM, Chrysler Group og Mercedes Car Group, både til almindelige personbiler og større og tungere køretøjer, som især er populære i USA under betegnelsen ”trucks”. Teknologien ventes at give bilerne bedre acceleration og samtidig forbedre kørselsøkonomien, med længere rækkevidde til følge.

GM og DaimlerChrysler har underskrevet en foreløbig aftale, som sigter mod en bindende aftale tidligt i 2005.

Begge koncerner har arbejdet med udviklingen af hybride drivsystemer til deres biler.

Når systemet kaldes to-trins skyldes det, at trin 1 omfatter kørsel ved lave hastigheder og med mindre vægt, her kører bilen med tre muligheder: ren eldrift, motorkraft (på diesel eller benzin) eller en kombination af el og brændstof. I bykørsel giver ren eldrift økonomisk fordel også ved at motoren er stoppet, når man kører stop-and-go-trafik. I det andet trin, oftest i brug ved motorvejskørsel, deaktiveres benzinmotorens cylindre, når der er ikke er stort kraftbehov, og omvendt kan elmotorerne give ekstra kraft, når det er nødvendigt, på stigninger eller ved tunge træk.

GM har tidligere meddelt, at de første modeller med hybridteknologien ville blive lanceret i 2007, nemlig i to af GMs populære større modeller, Chevrolet Tahoe og GMC Yukon. Ved at forene udviklingsarbejde fra DaimlerChrysler og GM skabes en spydspids på dette område. Det omfattende program giver øgede muligheder også for nytilkomne partnere, og for at udvikle komponenter, der kan sælges til andre bilfabrikanter.

”Præstationerne, brændstoføkonomien og den mere effektive indbygning af denne mere kompakte hybrid teknologi tillader anvendelse i en lang række bilmodeller, og til mange kørselsformål.”, sagde Tom Stephens, vicepræsident for GM Powertrain.

”Vores planlagte samarbejde trækker på ekspertise fra to af verdens største bilfabrikker”, sagde dr. Thomas Weber, medlem af DaimlerChryslers ledelse med ansvar for teknik og forskning i Mercedes Car Group. ”Vi regner med, at resultatet bliver en række af stærke hydrid systemer, som kommer til at opfylde ønsker og behov for alternative drivmidler i bilerne”. Mercedes-Benz planægger at lancere adskillige personbiler med avanceret hybrid teknik i løbet af de kommende år.

”Teamet, som skal udvikle de nye to-trins hybrid systemer, kommer til at arbejde i Michigan, men de kommer fra mange stedet på kloden”, sagde Eric Ridenour, vicepræsident for produktudviklingen, Chrysler Group. ”Et hybrid system af verdensklasse skal supplere Chryslers øvrige indsats for at skabe brændstofbesparelse, f.eks. deaktivering af cylindre og motorer med variabel cylindervolumen samt de moderne dieselmotorer”. Chrysler vil tilbyde en række modeller med hybrid teknologi, den første er Dodge Durango kort tid efter GMs Sports Utility modeller.

Udviklingen af hybrid systemerne skal ske i fællesskab, men hvert af de tre firmaer vil tilsætte egne elementer til teknikken, så oplevelsen af motorerne og kørslen bliver forskellig fra det ene bilmærke til det andet, og selve tilpasningen til bilmodellerne sker også på den enkelte fabrik

I dag kendes bedst et et-trins hybrid system med ganske store elektriske motor, meget større end det er nødvendigt i forbindelse med det patent-beskyttede to-trins hybrid system, som fabrikkerne her går sammen om. Dette system giver bedre økonomi og præstation på motorvej, og bedre kraft til f.eks. træk af en campingvogn eller trailer. Systemet er også mindre, og de mere kompakte motorer kan nemmere indbygges i bilen, i forbindelse med en almindelig automatisk gearkasse.

”Den to-trins hybrid løsning, vi arbejder med, er faktisk en optimal sammensmeltning af en fuld hybrid og en særdeles avanceret automatisk gearkasse”, sagde Stephens. ”Systemet er basalt en elektrisk variabel transmission med to muligheder for hybriddrift. Systemet reducerer forbruget på motorvej meget mere end 1-trins hydrid systemet, og vi opnår mindst 25 procents besparelse af brændstoffet i forbindelse med de helt store trucks.