Næsten ni måneder før den officielle markedsintroduktion løfter Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG sløret for de første officielle billeder af den nye Porsche Panamera. I design, profil og silhuet skiller Porsches nye unikke firesæders model sig markant ud som det nye medlem i Porsche familien. Undfanget og skabt som en firedørs grand touring sportsvogn kombinerer Porsche Panamera mange talenter i typisk Porsche stil. Sportslige køreegenskaber, et generøst og foranderligt interiør og sublim kørekomfort er blot et fåtal af Porsche Panameras mange facetter. I kølvandet på 911, Boxster og Cayman samt den sportslige SUV Cayenne, er Panamera Porsches fjerde modelrække.
Designerne bag Porsche Panamera har succesfuldt positioneret denne unikke model som noget helt nyt og anderledes samtidig med, at de klassiske stilelementer fra Porsche er bibeholdt. Porsche Panamera skiller sig klart ud fra konkurrenterne igennem sine proportioner. Med 1.931 millimeter i bredden er Porsche Panamera bredere end andre sammenlignelige firedørs-varianter, men med 1.418 millimeter i højden er modellen også lavere. Den umiskendelige slanke GT silhuet kommer for alvor til sin ret gennem den samlede længde på 4.970 millimeter og de sportslige udhæng både for og bag. I stil og detaljer følger Porsche Panamera design-filosofien, der er forfinet gennem årtier med Porsche 911 og succesfuldt implementeret i Porsche Boxster, Cayman og Cayenne.

Med sit design alene vil Porsche Panamera skabe et nyt segment i forhold til konkurrenterne. Symbiosen af sportsvogn DNA indopereret i en coupé, den unikke fortolkning af den klassiske sedanformgivning og en model med et voluminøst interiør og bagagerum giver Porsche Panamera sin helt egen fremtoning. Som eksempel kan nævnes frontpartiet på Porsche Panamera, der domineres af meget tydelige luftindtag, der erstatter den traditionelle kølergrill. Bløde markante hjulskærme og den lange slanke kølerhjelm kreerer det typiske 911 "landskab", som Porsche kunder har fundet forførende i mere end 45 år. Den markante skulderlinje, der muskuløst løber over bagskærmene sender, sammen med den dynamiske bue i den coupé-agtige taglinje og de synlige udstødningsrør, tydelige tegn af de DNA, som er så typiske for en rendyrket Porsche.

Det elegante tag buer stilfuldt over den rummelige kabine og ligesom enhver anden Porsche, er Panamera orienteret mod chaufføren. Men nu, takket været et nyt pladskoncept og den sportslige arkitektur i interiøret, kan alle passagerer i Porsche Panamera nyde samme lækre fornemmelse ved alle fire sæder, der er kendetegnet af en superb komfort såvel foran som på de to individuelle bagsæder. Bagagerummet rummer nemt den medbragte bagage og afhængig af behov kan pladsforholdene udvides ved en individuel nedfældning af de to bagsæder. Sidst, men ikke mindst, kombinerer coupé bagklappen stor anvendelighed i hverdagen med stilfuld elegance.

Porsche Panamera vil blive tilbudt med tre forskellige V-motorer, der alle vil reflektere mærkets overlegenhed og kvaliteter. Specifikt er der tale om en V6-motor og to V8-motorer, der yder fra 300 hk til 500 hk. Nogle af motorerne benytter turbo teknologi og direkte benzinindsprøjtning resulterer i både brændstofeffektivitet og gode præstationer på samme tid. Motorens kræfter strømmer til hjulene gennem enten en 6-trins manuel gearkasse eller den nye dobbeltkoblingsgearkasse Porsche-Doppelkupplung (PDK). I forlængelse af det sportslige baghjulstræk kommer topversionen af Porsche Panamera med det endnu mere sofistikerede firehjulstræk, som er tilgængeligt til alle modeller som ekstraudstyr. Endvidere planlægger Porsche en særlig brændstofeffektiv hybridversion.

Porsche Panamera vil blive bygget på Porsches fabrik i Leipzig, Tyskland og det årlige salgsmål er 20.000 enheder. Porsche Panamera får verdenspremiere i foråret 2009, men kan allerede nu bestilles hos de tre autoriserede Porsche Centre i Danmark.