For at kunne bygge en så fleksibel bil som muligt er mange producenter begyndt at bygge deres mellemklasse bil om til det der ligner en MPV lidt. Denne idé er Honda også hoppet med på, og det er faktisk en meget god idé.

Karrosseriet er blevet hævet med 6 cm i forhold til den gamle Civic, og dette giver en meget stor kabine. Med den ekstra hovedhøjde kan man sidde lidt mere oprejst på bagsædet som giver mere benplads. For at opnå den bedre kabineplads har man bl.a. nye Macpherson hjulophæng og formstøbt benzintanken i plast.

Det ydre design er meget "glat" og spejle og kofangere er indfarvet. For designets skyld har man undladt at have beskyttende lister på dørene; og det betyder altså at dørene er meget udsatte for parkeringsskader.

Indstigningen er let og behagelig idet bilen jo er nogle cm højere. Kabinen er stor og lys, og det mest bemærkelsesværdige er placeringen af gearstangen og det helt plane gulv. Gearstangen er placeret i instrumentpanelet, og dette giver bedre plads mellem forsæderne og selve placeringen er faktisk ganske god når man skifter gear. Det helt plane gulv er med til at øge bilens planmæssige fleksibilitet og giver desuden det rent visuelle indtryk at kabinen er stor.

Bag rattet sidder man glimrende, hvor især placeringen af gearstangen giver en dejlig afslappet kørestilling. Man mangler måske lidt aflæggeplads idet man ikke har en "konsol" mellem sæderne som både kan bruges til "ting og sager" og som kan give lidt støtte til højre arm.

På bagsædet er der rigtigt god plads til to voksne, men 3 voksne sidder noget klemt. Der er både 3 nakkestøtter og 3 tre punktsseler, så sikkerheden er i orden.
Udstyres niveauet er også fint; el-ruder, el-spejle, tåger lygter for og bag, a/c og soltag er alt inkluderet i prisen på 205.950.

I mange af disse "MPV’ere" er pladsen i bagagerummet begrænset og det er også tilfældet i Honda Civic. Med bagsæderne i normal stilling rummer bagagerummet 370 l, hvilket nok er i underkanten, hvis man tager på ferie med 3 børn. Med sæderne slået ned kan man proppe noget mere bagage ind, men så bliver det også en ferie uden børn på bagsædet.

Motoren i Civic er en 1.6 l VTEC med 110 HK v. 5600 o/m og med et moment på 152 Nm v. 4300 o/m. Teknisk set benytter motoren Honda’s VTEC-II system (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) hvilket skulle give en bedre trækkraft ved lavere omdrejninger og bedre benzin økonomi.

I daglig dagen føler man dog ikke at denne motor er noget specielt. Den er lavt gearet og motorrummet ikke særligt godt lyddæmpet. På motorvejen er motorstøjen meget dominerende og bilen kunne egentligt godt bruge et 6. gear når der køres på motorvej. Benzin økonomien er rimelig. EU mixet lover 14,9 km/l; vi nåede 13,3 km/l.

Sikkerheden er også i top i den nye Civic. Selvom bilen kun har 4 airbags opnår den alligevel 4 ud af 5 stjerner, hos den skrappe europæiske crash-test organisation NCAP.

Honda’en er et godt tilbud i denne mini MPV klasse. Udover den støjende motor er der ikke meget at udsætte på den nye Honda Civic.