Sidst vi kørte Honda Civic var der ikke andre alternativer at vælge imellem end den 1.8 liters model med 6 trins manuelt gear. Siden da er udvalget blevet større, idet Honda har introduceret en Civic med automatgearet ”i-Shift” samt en model med den kraftige dieselmotor, vi også kender fra bl.a. Honda Accord.

Modellerne
Vi kigger i denne omgang på Civic’en med automatgearet, som Honda kalder for i-Shift. I forhold til den almindelig Civic 1.8 Sport er merprisen for i-Shift godt 15.000 kr., så prisen ender derfor på 281.946 kr. Den billigste Civic koster 251.944 kr. med det lavere udstyr niveau Comfort. Honda tilbyder ikke i-Shift til modellen med den 140 hk dieselmotor – denne koster 356.944 kr.

i-Shift
i-Shift er et automatgear, men ikke et automatgear i traditionel forstand. Honda har bibeholdt den 6-trins manuelle gearkasse, og i stedet for den manuelle kobling sørger en hydraulik computerstyret kobling for det ”kedelige” arbejde. På den måde får man et 6-trins automatgear til rimelige penge og det er ikke set før i denne klasse af biler.

Rent funktionsmæssigt bruges i-Shift, som et ganske normalt automatgear, hvor man bare sætter i ”D” og kører derud af. Selvfølgelig er der tilføjet den sporty mulighed for at kunne skifte sekventiel via enten gearstangen eller via to knapper bag på rattet – lidt som i en Formel 1 racer eller en Ferrari med F1 gear.

En hage
Der er bare en hage – i-shift fungerer ikke særligt gnidningsfrit. VW’s Lupo 3L havde nøjagtigt samme problem. Den hydrauliske kobling gør et lige så godt stykke arbejde som køreskoleeleverne i kravlegården, hvor bilen bremser en smule op, hver gang der skal skiftes gear. Det er meget svært at vænne sig til, især ved bykørsel, hvor man i hvert fald ikke skal have en fyldt kaffekop stående.

Man kan minimere generne ved at lette foden fra speederen lige inden der skiftes gear, eller simpelthen skifte manuelt, hvor det så også er noget lettere at slippe speederen på rette tidspunkt – men helt godt bliver det aldrig.

Det anstrengende gearskift betyder også at den lidt højt-råbende motor bliver mere anstrengende at høre på, specielt ved høje omdrejningstal.

Underholdningen udebliver
Der er jo ellers lagt op til underholdning, når man kører den nye Civic, og det er da også sjovt at lege Formel 1 kører i nogle timer med heftige nedgearinger i snævre sving med det sekventielle skifte, men i-Shift kan simpelthen ikke leve op til den ellers fremragende Honda Civic – kørerglæden lider en stille død med i-Shift - simpelthen fordi gearskiftet er for langsomt og dræbende kedeligt.

Hvis du insisterer på automatgear i en Honda Civic, så går du efter den forkerte bil.