Honda har altid været et lidt eksklusivt og specielt bilmærke i Danmark. Design, kvalitet og priserne har ligget over de sædvanlige konkurrenters niveau, og i Danmark er det ikke det der gør, at man vinder markedsandele. Honda Civic har også levet i skyggen i dens seneste generation, hvor Honda gjorde et forsøg på at bringe den ud af skyggen, og ind i familiesegmentet. Civic’en blev gjort høj, blød og praktisk for at kunne konkurrere med fx Toyota Corolla og Opel Astra, men det blev en begrænset succes i Danmark.

Tilbage til rødderne
Med den nyeste Civic går Honda nu tilbage til rødderne med et radikalt anderledes design, aggressiv motor og futuristisk interiør - men bilen er stadig rummelig og praktisk.

Design, design, design
Det er de mangfoldige detaljer, der gør at den nye Civic vender hoveder på alle der bare har den mindste interesse for biler. De trekantede tågelygter, de trekantede udstødningsrør (selvom et almindeligt rør gemmer sig bagved), skjulte håndtag til bagdørene, et blankt tankdæksel, 17” hjul og en lille spoiler med integreret stoplys – det er alle detaljer, der gør bilen spændende.

90'er lygter
Både front og bagende er domineret af gennemgående glas, som på sin vis får lygterne til at gå ud i et. Det giver et meget anderledes udseende og leder tankerne hen mod Mitsubishi Galant’s bagende fra starten 90erne – ikke at det nødvendigvis er en dårlig ting, men ikke alle synes om de dominerende ”lygter”.

Design med ulemper
En alvorlig ulempe ved det smart design er det dårlige udsyn bagud og den flade bagrude. Udsynet bagud hæmmes både af den høje bagende og midtersprossen, der skjuler den bagvedliggende bils forlygter. Derudover betyder den flade bagrude, at dug og regn lægger sig og forhindre dermed også udsynet. Da der ikke er en bagrudevisker, er den eneste mulighed skrabe ruden manuelt – for hastigheden skal over 110 km/t, før turbulensen sørger for aftørring.

Inden døre
Interiør og instrumentering er mindst lige så anderledes som det ydre design. Det er selvfølgelig førerpladsen, der har fået den største fornyelse, men Honda har også lavet forbedringer for passagerne og for bilens praktiske brug.

Førerpladsen minder mest af alt om et cockpit i et lille moderne fly. Som fører sidder man i sit ”cockpit” omgivet af alle instrumenter og knapper, som er tydelige og logisk placeret. Speedometeret er digitalt og placeret lige under forruden. Igennem ratkransen har man frit udsyn til en overdimensioneret omdrejningstæller flankeret af kølevandtemperatur og tankmåler. Centrum af omdrejningstællen bruges til at vise sele-status, udendørs temperatur samt informationer fra kørecomputeren.

Formel 1 lys
Til venstre for speedometeret har Honda, inspireret af Formel 1 eller rally, placeret en række gule dioder. Disse dioder lyser successivt op fra 6.000 o/min, og indtil det røde felt på omdrejningstælleren, og indikerer dermed at det er på tide at skifte gear. På den måde ikke behøver holde øje med omdrejningstælleren, når det skal gå rigtigt stærkt. Hvor tit man får brug for det i dagligdagen kan diskutteres. 

Det læderbeklædte rat har en perfekt udformning, integreret styring af radio/cd og en fartpilot, der er utrolig nem at betjene – så bliver det ikke meget bedre. Rat og sæde er selvfølgelig multijusterbare.

Over stregen
På et enkelt punkt er Honda gået over stregen med det moderne og smarte design – startknappen. Det er meget oppe i tiden, at bilerne skal have en startknap hvilket nogle gange er svært at se fordelen i, men at Honda så også vælger at placere den røde startknap til venstre af rattet samtidigt med at den traditionelle tændingsnøgle, der stadig skal drejes, sidder til højre, er en gåde og upraktiskt.

Rummelig kabine
Selvom Honda har lagt vægt på et smart ydredesign med kileformen er der overraskende god plads i kabinen. Pladsen på bagsædet er rigelig til voksne og hovedhøjden er også passende. Den gode plads kommer lidt på bekostning af en for lav sædehynde, så der er risiko for en træt bagdel på længere ture.

Bagsæde med muligheder
Honda har lært af Mazda’s fine system, når det handler om at lægge bagsæderne ned. Et enkelt tryk på en knap, og man har et helt fladt bagagerum – uden at skulle bekymre sig om sædehynder, seler eller nakkestøtter.

Honda har også indbygget en lille praktisk detalje i bagsædet, hvor sædehynden kan vippes op (ligesom i biografen), så man får et plant gulv til fx transport af høje genstande.

Bagagerummets kapacitet ligger med sine 415 liter over gennemsnittet for klassen – til sammenligning klarer Peugeot 307 341 liter og Ford Focus 385 liter.

Udstyr
Den nye Civic fås i 3 udstyrsniveauer: Comfort, Sport og Executive. Testbilen her har "Sport" niveauet, hvilket er ensbetydende med komfortudstyr i lange baner. Standardudstyret tæller bl.a. klimaanlæg, fartpilot, fjernbetjent centrallås, varme i forsæder, regnsensor, elruder for/bag, elspejle, der er elektrisk sammenklappelige og splitbagsæde. Så lige umiddelbart savner man ikke noget i hverdagen. Udvendigt er 17” alufælge, sportsundervogn og tågeforlygter med i sport-pakken.

Det næste trin ”Executive” lokker med blandt andet med navigation, panoramatag, xenon forlygter og dual-zone klimanlæg.

Motor og gear
Honda har altid leveret nogle rigtige lækre motorer og gearkasser, så det var med store forventninger, da jeg trykkede på den røde startknap – desværre blev forventningerne til motoren ikke helt indfriet.

Den 1.8 liters motor er nyudviklet, og benytter den nyeste teknologi med elektronisk styring af ventiltider og løftehøjde. Dette skulle ifølge Honda give en både økonomisk og højt-ydende motor alt efter behov og omdrejninger. 

Motoren yder 140 hk ved 6.300 o/min og har et drejningsmoment på 174 Nm ved 4.300 o/min. Dette giver fine præstationer: 0-100 km/t på 8,9 sek. og en tophastighed på 205 km/t. Det der skuffede mig ved motoren, var det høje støjniveau ved motorvejskørsel, og at motoren ikke har den samme bløde gang, som fx den 2,0 liters der ligger i Honda Accord.

Forbrug
Efter ca. 1.000 km testkørsel incl. Aalborg-Kbh. retur landede forbruget på 12,7 km/t. Ifølge Honda og det officielle EU-mix burde Civic’en kunne klare 15,1 km/l. De ca. 13 km/l er fornuftige, og man finder ikke andre biler der går væsentligt længere på literen. En Peugeot 307 1,6 går også omkring 13 km/l ved dagligdagsbrug.

Køreoplevelsen
Honda Civic er lagt an på sporty opførsel, og i denne ”Sport” version bliver det yderligere understreget med en hårdere undervogn og lavprofildæk. Dette resulterer i en meget kontant opførsel med en præcis styring og rigtige fine svingegenskaber. Den hårde undervogn og lavprofildækkene betyder selvfølgelig også, at man mærker enhver ujævnhed på de danske veje.

Gearskiftet er præcist og letgående, og det bliver man rigtigt glad for, da nedgearing er nødvendig for at få en rimelig acceleration. Især på motorvejen savner med lidt sejtræk, så man kunne undgå de høje omdrejninger, når det skal gå hurtigt fremad.

Konklusion
Det er lykkedes for Honda, at producere en bil, der kombinere design, sport og det praktiske, så det hele går op i en højere enhed. Blandt konkurrenterne skal man lede meget længe for at finde en bil der byder på lige så meget underholdning, men som samtidig fint transportere børnene i skole eller hele familien på ferie.

Priserne ligger på konkurrenternes niveau med en start pris på 249.950 kr. (Comfort), 264.950 kr. (Sport) og 319.950 kr. (Executive).

Det eneste man kunne frygte er, at de danske bilkøbere er for konservative til overhovedet, at skænke Honda Civic en tanke – men hvis man tager sig 5 min. til at kigge nærmere på bilen, så er der en god chance for at blive forelsket.