En af de lidt mere specielle GTI-modeller på det danske marked er Honda Civic Type R. Efter kritik af den foregående Civic’s udseende og køreegenskaber ændrede Honda radikalt på efterfølgeren og resultatet er så den nuværende Civic, som i særdeleshed skiller sig ud i gadebilledet, ikke mindst når den hedder Type R og har 201 hk.

Farvel…
Type R kom på det danske marked i 2007, men vi skal nu forberede os på at sige farvel til netop denne model ved årsskiftet. Honda har altid produceret motorer som er højt ydende ved mange omdrejninger – i stedet for at bruge en turbo, kompressor eller større slagvolumen for at få flere hk. Desværre er det ikke i tråd med den nye Euro-5 norm som træder i kraft fra 2011. Den vilde Honda motor kan ikke overholde lovkravene mht. forurening, og er derfor bandlyst fra markederne i Europa.

Slut salut - Championship edition
Lidt som en slut salut har Honda valgt i 2010 at sende en special version af Type R på gaden kaldet ”Championship Edition”. Det er en model, som kun fås i hvid lakering og med hvide fælge og flere krom detaljer. Der følger parkeringssensor med, og endnu vigtigere det nye LSD - Limited Slip Differential (spærredifferentiale), som er med til at begrænse hjulspind og give maksimalt fodfæste, når du f.eks. accelererer hårdt ud af et sving.

Stadig lige vild
Honda’s filosofi har gennemgående været, at Type R skulle være en vildbasse, og det skulle føles som om, at det er en halv racerbil man sidder i. Derfor har man også holdt ved den ”traditionelle” motor med 4 cylindre, uden turbo, men alligevel ekstremt højtydende. Det er nemlig ensbetydende med at motoren skal have mange, mange omdrejninger for at yde sit bedste, og det er jo helt i tråd med en rigtig racerbil.

At 201 hk kan presses ud af en 2 liters motor i en gadebil er lidt imponerende, og det er en speciel fornemmelse at skulle lade omdrejningstælleren rende op til 8.000 o/min., lave et kvikt gearskifte for at fange det næste gear nøjagtigt der, hvor motoren yder sit bedste. For at udnytte Hondas VTEC-system, der regulerer ventiltider og –løftehøjde, fuldt ud,  skal man nemlig helst holde motorens omdrejninger over 5.500 o/min.. Det perfekte, korte og præcise gearskifte gør heldigvis denne øvelse lidt lettere end i andre biler.

Ingen øko-måler
Honda har også gennemført racestilen med hensyn til instrumentering. Det helt centrale instrument er en stor omdrejningstæller, og til venstre for det højt placeret digitale speedometer sidder der en gearskifte indikator, men ikke en indikator som i en af de mange øko-biler.

Disse grønne, gule og røde dioder indikerer hvornår det er optimalt at skifte gear, så man kommer hurtigst muligt til sin destination – ikke noget med at køre økonomisk eller økologisk – nej, bare HURTIGT.

Med øvelse, og det rette underlag er det muligt at banke Type R fra 0-100 km/t på under 7 sekunder, og på den rette (tyske) motorvej kan man også afprøve tophastigheden på 235 km/t. Begge præstationer matcher fint de fleste konkurrenter i denne GTI klasse.

Hård
En hård undervogn med brede og lave dæk (255/40/18) giver en hård køreoplevelse, når man kører på de lappede danske veje, men det ser man igennem fingre med, i forhold til at man får lækre køreegenskaber, når det skal gå hurtigt på en snoet vej eller meget hurtigt på en motorvej

Bundtræk - ved 5.600 o/min
Som en uundgåelig konsekvens af den hidsige motor kommer man dog tit til at mangle bundtræk ved normal kørsel. Eksempelvis på motorvejen, hvor der ikke sker specielt meget når speederen trædes i bund i 6. gear ved 130 km/t – her skal med i 4. gear for at komme hurtigt videre. Momentet på 193 Nm ydes ved ”imponerende” 5.600 o/min.

Kabinen
Testbilen her var udstyret med et lækket rød/sort alcantara indtræk, som sammen med de formstøbte racersæder, endnu engang understreger, at det her er en anderledes lækker bil. Generelt er der hos Honda ikke mange fingre at sætte på kvaliteten nogen steder, og det gælder da også i en Civic. Samle- og materialekvaliteten er i top, ergonomien perfekt, og der er komfortudstyr i passende mængde.

Det eneste alvorlige kritikpunkt man har, som fører af en Civic, er det meget ringe udsyn bagud, på grund af den to-delte bagrude, høje bagende og manglende visker på bagruden.

Konklusion
Honda Civic Type R er en af de biler, som man lægger mærke til på vejen. Nogen elsker designet - andre hader det – nogen elsker den hidsige og kompromisløse motor, andre vil hellere have en turboladet. Men vi kommer ikke uden om, at vi vil savne Honda Civic Type R, når det fra årsskiftet er slut. Men vi satser selvfølgelig på, at Honda snarest får skuet en motor sammen, som kan overholde de nye forureningsnormer, men som stadig kan imponere og give os en lille racerkører i maven.