Civic Type-R er Honda’s bud i GTi klassen – altså biler med 170-200 Hk. Derved dukker biler, som Ford Focus, Toyota Corolla T-Sport og Seat Leon 20VT Top Sport op, som direkte konkurrenter til Civic’en. Med 200 Hk har Civic Type-R flest heste at gøre med – og den præsterer da også de mest voldsomme tider for acceleration af de fire biler.

For at standard Civic’en ikke skal falde fra hinanden med de mange kræfter, har man gjort karosseriet stivere, undervognen mere hård og opgraderet bremserne. Undervognen består foran af MacPherson ophæng, skruefjedre og krængningsstabilisator. Bagpå har man monteret double Wishbone, skruefjedre og krængningsstabilisator. Bremserne er ventilerede skiver, både foran og bagpå.

Det mest imponerende ved Civic Type-R er nok den 6-trins gearkasse. Den er ikke bare præcis – den er ULTRA præcis. Jeg har meget svært ved at forestille mig noget, der er bedre. Gearskiftene kan foretages på brøkdele af et sekund og det er derved muligt at holde motoren oppe i de ekstreme omdrejninger.
Der skal også skiftes gear tit, hvis man rigtig skal lege i sin Type-R. Ønsker man der imod at ”tøffe” rundt i sin Civic, så er det så sandelig også muligt. Bilen er ligeså nem at køre, som en standard Civic. Bilen styrer ultra præcist og reagerer på det mindste vink med rattet. Ganske imponerende, er der kun 2,7 ratomdrejninger fra stop til stop, hvilket giver en vendediameter på 11,4 m.

Kabinen i Type-R er virkelig imponerende. Recaro sæder med perfekt støtte hele vejen op, titanium ”look” - finish i kabinen og god plastik kvalitet gør, at man føler sig rigtig hjemme. Det er som om, at kabinen lukker sig om en, hvilket er rart, specielt når man ønsker at bilen skal lave noget.

Rent økonomisk er Civic Type-R opført til 11,2 Km/l i EU-mix. Et tal, det lykkedes os at holde til fulde. Med en fuld tank V-Power, lykkedes det os at holde 11,3 Km/l. Det er godt for en motor, der yder så mange omdrejninger.

Det er meget tydeligt, at Civic Type-R er en populær bil. På en tur ned i landet, holdt en række unge mennesker stille i et lyskryds og blokerede trafikken, for at nyde synet af den lille sorte djævle. Ja, vi var så uheldige at vi på et tidspunkt måtte forlade motorvejen for at tanke. Da vi kørte ind på tankstationen, var der åbenbart træf for en række unge ”fast and the furious” fans, der med deres ældre stylede Corolla-, Civic- og Escort-biler udvekslede erfaringer. Da vi trillede op for at fylde brændstof på bilen, blev al snak stoppet og Civic’en omringet. Man skulle jo lige kigge, hvordan en rigtig racer ser ud – uden der er gjort noget ved den styling mæssigt. Ganske spændende – men lidt upraktisk, da tankstop på over femten minutter er et problem.

Vi fandt da også hurtigt ud af, at de små Type-R mærker, der præger bilen, er ganske populære. Det lykkedes også at få et sådan stjålet i nattens mørke.

Der er ingen tvivl om, at Honda Civic Type-R er en ekstrem GTi bil. Men, den er nok også for meget af det gode i dagligdagen. Motorvejskørsel bør f.eks. ikke foretages uden ørepropper. Civic Type-R er rigtig sjov. Den ligger op til leg og den er god til det. Men, jeg vil stadig mene, at hvis man ønsker en bil, der også skal være til at bruge i dagligdagen og på motorvejen, så er den for ekstrem.

Jeg smiler stadig, når jeg tænker på mit møde med Honda Civic Type-R. Men, nok også fordi jeg ved, at bilen skal tages i små doser. Ellers bliver den alt alt for meget.