Den nye Honda Civic Type R– Racerfornemmelse og komfort

Den nye sporty Civic Type R står klar på startlinjen.

Superacceleration: fra 0 til 100 km/t på 6,6 sekunder.

Unik kombination af racerfornemmelse, ydelse, komfort og plads.

3-dørs chassis med selvsikkert design.

Specieldesignet interiør for maksimal køreoplevelse.

Opdateret og forbedret 2,0-liters DOHC i-VTEC motor.

Et mere stabilt karosseri og finjusteret chassis.

To versioner: Civic Type R, Civic Type R Plus

Den nye 3-dørs Civic Type R er klar til at erobre nye entusiaster og til at opnå samme kultstatus som dentidligere generation. Den nye Civic Type R kommer på markedet i løbet af foråret 2007.

Forbedret 2,0-liters DOHC i-VTEC

Civic Type R har tidligere været populær på grund af sin gode motor og store ydeevne. Den nye Civic TypeR er udstyret med en opdateret 2,0-liters DOHC i-VTEC motor. Motoren i den nye Civic Type R er forbedretog tilbyder kortere responstid takket være en ny balanceaksel og et ”drive-by-wire” gasspjæld. Maksimalkraft på 201 Hk opnås nu ved 7.800 o/m, (tidligere 200 Hk ved 7.400 o/m).

Man har ikke blot forbedret motorens responstid, men også aerodynamikken. Dette bidrager til, at den nye3-dørs Honda Civic Type R tilbyder en endnu større køreoplevelse end forgængeren. Bilens topydelse liggerpå samme fine niveau som tidligere: 0–100 km / h på 6,6 sekunder og en tophastighed på 235 km / t. Enændret gearing kompenserer for en lille stigning i bilens køreklare vægt.

Motoren i den nye Honda Civic Type R er stadig baseret på Hondas fremgangsrige koncept med VTEC(variable ventiltider og -løft) samt VTC (variabel knastakselteknologi). Man har bibeholdt dens heftige naturmed høje omdrejningstal, men overgangen til VTEC sker allerede ved 5.400 o/m og fortsætter helt op til detmaksimale antal omdrejninger på 8.000 o/m. Ved siden af det digitale speedometer er der nu monteret enny i-VTEC-måler, der lyser inden for dette omdrejningsinterval.

Chassis til en bil med høj ydelse

Chassiset til den nye 5-dørs Civic har været meget omtalt og er blevet rost for sin gode balance. Sammechassis udgør også fundamentet i 3-dørsmodellerne og er en fortrinlig platform for en bil med en høj ydelse.Hjulophænget i Civic Type R er en videreudviklet samt finjusteret for at bidrage til bedre chassisdynamik ogen mere sporty profil. Type R har 20 mm bredere sporvidde end 5-dørsmodellerne, og dæmpning, lejeskåleog affjedring er udviklet specielt til Civic Type R.

225/40/R 18” dæk sikrer et endnu bedre vejgreb, mens en 15 mm sænkning af undervognen reducererrisikoen for uønskede bevægelser i karosseriet. Brændstoftanken er placeret centralt under kabinegulvet,hvilket sænker tyngdepunktet yderligere og reducerer karosseriets træghed. For at give føreren maksimalkontrol, har den nye Civic Type R en mere fast styring, hurtigere ratudslag samt forstærket tandstangsophæng, hvilket giver knivskarp respons.

Endnu mere stabilt karosseri

Civic 5d har allerede et af de stiveste karosserier i C-segmentet, og nu har man yderligere forbedret karosseriet på Type R. Karosseriet er vigtigt for den dynamiske respons i chassiset. Man har forstærket dennederste tværvange lige foran brændstoftanken samt de forreste ophængsanordninger, og foran motorensikrer tværvangen ekstra stabilitet. Stabiliteten og responstiden ar blandt de bedste i klassen samtidig med,at dæmpningen er specielt udviklet for at sikre bedst mulige kørekomfort.

Racerinspireret design

Den nye Civic Type R har uden tvivl et dristigt og beslutsomt udseende. Den racerinspirerede karakterunderstreges af det aerodynamiske og aggressivt kileformede karosseri, at man har sænket undervognenmed 15 mm (sammenlignet med Civic 5d), samt at 18” aluminiumhjul indgår som standardudstyr. Denlavtsiddende frontspoiler har større luftindtag samt trekantede tågelygter – en form, der afspejler de storeudstødningsrør. På bagklappen er der monteret en større spoiler end på 5 dørs modellerne, spoileren erlakeret i bilens farve.

Andre typiske træk er bevidst diskrete: Logoet for Type R findes på bremskaliberne ved forhjulene, og glaspanelgitteret fra Type S er udskiftet med et gitter med et rødt Honda-emblem.

Interiør og udstyr for maksimal køreglæde

Hele interiørets udformning tager udgangspunkt i, at Civic Type R står for køreglæde. Foran sidder man somstøbt i skåleformede sæder af syntetisk ruskind med røde sædehynder, mens bagsædet er holdt i sammefarveskala. Det yderst effektivt udformede førermiljø med det stilfulde instrumentbræt og konceptet ”DualLink”, der findes i resten af Civic-familien, findes naturligvis også i Type R. Instrumenteringen er gjort endnusejere med rød belysning, der tændes på en metalkontakt ved siden af målerdisplayet. Føreren holder omet rat klædt i sort, perforeret læder med røde stikninger og et Honda-emblem i midten. Den matchendegearstang har samme røde stikninger på sort bund. Som et ekstra ”touch” har man placeret en plakettemed bilens serienummer lige foran gearstangen.

Interiøret i Civic Type R er baseret på samme udformning som Civic 5d og tilbyder altså virkelig god pladstil passagererne. Det unikke koncept med centralt placeret brændstof under forsædet, giver et lavt, plantgulv bagi. Med bagsædet klappet ned får man et imponerende bagagerum. Den samlede lagringskapacitetbag forsædet er på ikke mindre end 1.352 liter. Takket være bagsædets særlige udformning kan ryglænenenemt og hurtigt klappes ned. Hvis ryglænet flyttes frem og klappes ned, får man en helt plan lastflade. Deleaf bagagepladsen kan også udvides, eftersom bagsædet kan deles asymmetrisk (60/40). Takket være enenkel konstruktion, er det let at stille sæderne tilbage til deres oprindelige stilling. Under gulvet i bagagedelener der endnu en lagringsplads på 70 liter, et perfekt sted til ting, der ikke anvendes så ofte, men somman altid bør have ved hånden.

Honda Civic Type R er fuldt udstyret både hvad angår komfort og sikkerhed. Dette omfatter airbags foran og i siderne, sideairbaggardiner, 18" Alu, Recaro sæder, IMS (instant mobillity system). Honda Civic Type R Plus er ydermere udstyret med Xenon-lygter samt vinduesviskere med regnsensor, fartpilot, tågelygter, audioanlæg og et Dual-Zone klimaanlæg.

Lancering maj 2007

Priser

Civic Type R kr. 349.950,-

Civic Type R Plus kr. 395.950,-