Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Honda Jazz 1,2 Trend

1 / 14
  • Honda Jazz 1,2 Trend
  • Honda Jazz 1,2 Trend
  • Honda Jazz 1,2 Trend
  • Honda Jazz 1,2 Trend
  • Honda Jazz 1,2 Trend
  • Honda Jazz 1,2 Trend
  • Honda Jazz 1,2 Trend
  • Honda Jazz 1,2 Trend
  • Honda Jazz 1,2 Trend
  • Honda Jazz 1,2 Trend
  • Honda Jazz 1,2 Trend
  • Honda Jazz 1,2 Trend
  • Honda Jazz 1,2 Trend
  • Honda Jazz 1,2 Trend

Honda Jazz 1,2 Trend

|

Som følge af finanskrisen er konkurrencen i småbilsegmentet blevet skærpet yderligere, så nu kræver det for alvor en bil, der kan klare alle de opgaver en børnefamilie måtte stille den, men samtidig skal det være til absolut lavpris.

Honda, som tidligere er blevet taget for Japans svar på tyske BMW, er nok ikke lige det første mærke man tænker på, når jagten går ind på en fleksibel og prisbillig allround familiebil - men den lille nye Honda Jazz kan sagtens være bilen, som mange leder efter, men som man ikke tænker på.

Årets bil i Danmark 2009
Honda blev i slutningen af 2008 kåret som ”Årets bil i Danmark 2009”, og det var blandt andet på grund af dens fleksibilitet og nytænkning, at den løb med sejren.

Ny i Honda programmet
Tidligere var Honda Civic den mindste i Honda programmet - men en lille ny og forholdsvis billig bil var en fornuftig udvidelse af modelprogrammet, da markedet er stort for disse biler – ikke kun i Danmark. Priserne starter ved 175.500 kr. for en 90 hk 1,2 liters motor. For beskedne 10.000 kr. hopper man et udstyrstrin op og får også 10 hk (1,4 l) mere at more sig med.

Umiddelbart giver priserne ikke indtryk af, at Jazz er et knaldtilbud, som f.eks. Suzuki Alto (99.999 kr.) eller Chevrolet Aveo (130.000 kr.) - men med Honda Jazz får man en større bil, mere udstyr og langt bedre kvalitet – kort sagt en meget bedre bil.

Design, kvalitet, fleksibilitet
Selvom Honda Jazz er en lille bil, er linierne lagt an på, at Jazz skal give de fordele som en normal MPV giver – en høj taglinie og en lodret bagklap giver maksimal plads og højde på bagsædet og i bagagerummet. Akselafstanden er 2,5 meter, og det giver faktisk rimelig plads til 4 voksne. Bagagerummet klarer 337 liter - ganske pænt, hvis man f.eks. sammenligner med Peugeot 308 med 348 liter.

Det fleksible og gennemtænkte design kommer til gavn, når der skal transporteres større ting og sager. For eksempel klappes bagsæderne let og hurtigt ned via to greb i bagagerummet, ligesom vi kender det fra Mazda 6 – ingen bøvl med nakkestøtter eller sædehynde – det folder automatisk på plads.

En anden meget smart og brugbar detalje, er muligheden for at klappe en del af sædehynden på bagsædet op, så man på den vis har fin plads og god højde til at transportere den nyindkøbte palme eller tunge genstande.

Kvaliteten er generelt på et ganske højt niveau i Jazz, med gode sæder, fin plastkvalitet og godt interiør – her mærker med tydeligt forskellen, frem for de meget billige alternativer, og det giver selvfølgelig en lidt dyrere bil.

Instrumentering er tydelig og overskuelig – radioen er placeret korrekt i øjenhøjde, og knapperne til ventilationen er så store som tekopper, og dermed lette at betjene.

90 eller 100 hk
Indtil videre fås Jazz kun med benzinmotorer på henholdsvis 1,2 liter (90 hk) og 1,4 liter (100 hk). De to motorer er meget højt ydende i forhold til deres størrelse, og det lykkes ved hjælp af variabel ventilløft/timing, og dobbelt overliggende knastaksel for den 1,4 liters vedkommende.

Den høje effekt har dog fordele og ulemper. Motorerne skal have mange omdrejninger for at yde deres maksimale, og det kommer til udtryk ved manglende trækkraft – det spinkle moment på 114/127 Nm. topper først ved 4.900/4.800 o/m., og det mærkes tydeligt i 5. gear, hvis det går op af bakke.

Det positive er dog, at de to motorer er yderst omdrejningsvillige, støjsvage, og rimelig nøjsomme med forbruget – den 90 hk version gik 16 km/l ved blandet kørsel. På motorvejen kunne man frygte, at de små motorer ville støje uforholdsmæssigt meget, men her blev vi positivt overrasket, da støjniveauet er meget behageligt; selv ved høj hastighed.

De lidt spinkle overarme er faktisk også det eneste minus ved køreoplevelsen i Jazz. En fast undervogn, god retningsstabilitet, fint gearskifte og det lave støjniveau giver samlet set en positiv oplevelse af Jazz.

Flot udstyret
Udstyrsniveauet i den billigste 1,2 Trend er tilfredsstillende for de fleste, da aircondition, fjernbetjent centrallås, højdejusterbart førersæde, elruder foran og elspejle med varme er standard.

Sikkerhedsmæssigt er alle modeller ens udstyret, med 6 airbags, ABS, ESP, aktive nakkestøtter for beskyttelse mod piskesmæld, højdejusterbare seler foran, ISOFIX beslag til barnestole og selealarmer på alle siddepladser. Honda Jazz scorede 5 stjerner i EuroNcap crashtesten.

Garantimæssigt yder Honda 3 års fabriksgaranti og 12 år generelt mod gennemtæring.

Konklusion
Honda Jazz er ikke Danmarks billigste bil, men det har aldrig været meningen med Jazz – kvaliteten, udstyret, og de fine detaljer burde være argumenter nok til at kunne kapre kunder. Desværre er det sådan, at prisen er det største og bedste blikfang, men selvom prisen på Jazz ikke er under 100.000 kr. bør man altså ofre 10 min. på at kigge nærmere på bilen, for den kan nogle tricks, som man vil have glæde af mange gange.

Honda Jazz til salg på biltorvet.dk

Honda Jazz 1,4 Elegance CVT 5d
kr. 139.800
Honda Jazz 1,4 Comfort Plus 5d
kr. 139.700
Honda Jazz 1,4 Comfort Plus 5d
kr. 136.800
Honda Jazz 1,4 Elegance CVT 5d
kr. 124.900
Honda Jazz 1,2 Trend 5d
kr. 117.500
Honda Jazz 1,4 Comfort Plus 5d
kr. 129.900
Honda Jazz 1,4 Elegance 5d
kr. 129.800
Honda Jazz 1,4 Elegance 5d
kr. 124.900
Honda Jazz 1,2 Trend 5d
kr. 119.900
Honda Jazz 1,4 Comfort Plus 99HK 5d
kr. 114.900
Honda Jazz 1,4 Comfort Plus 99HK 5d
kr. 129.800
Honda Jazz 1,4 Comfort CVT 99HK 5d Aut.
kr. 134.900

Brugte biler fra alle bilmærker