Overlegen brændstoføkonomi og fremragende ydeevnetakket være variabel ventiltiming, der reagerer på kørselsforholdene

Honda har udviklet en ny 1,8 i-VTEC-motor til den nye Civic-model. Motoren giver både kraftigere ydeevne og forbedret brændstoføkonomi. Motoren anvender et intelligent VTEC-system, som ændrer ventiltimingen under start og acceleration for at opnå maksimalt moment. Lukningen af indsugningsventilen forsinkes under kørsel ved moderat hastighed eller lav belastning, hvilket giver forbedret brændstoføkonomi. Ved at anvende et system med variabel ventiltiming kan der opnås acceleration fra stilstand som med en 2,0-liters motor, bedre brændstoføkonomi sammenlignet med den nuværende 1,6-liters Civic-motor. Ved moderat hastighed opnår den nye motor særlig god brændstoføkonomi på niveau med en 1,5- liters motor.

Ved kørsel med lav belastning er gasspjældet i en normal motor delvist lukket for at regulere indsugningsmængden for brændstof-luft-blandingen. Dette medfører en begrænsning af indsugnings flowet, og det er en af de faktorer, der fører til en reduktion i motorens ydeevne. Med i-VTEC-motoren forsinkes indsugningsventilens lukketid imidlertid for at regulere indsugningsmængden af brændstof-luft-blandingen, hvorved gasspjældet fortsat kan være åbent selv under kørsel med lav belastning, og der kan derfor opnås enreduktion i indsugnings-flow tabet på op til 16 %. Sammen med omfattende friktionsreducerende tiltag hardet en mærkbar indvirkning på motorens brændstoføkonomi.

Et DBW-system (Drive By Wire) giver præcisionsstyring af gasspjældet under ændringen af ventiltimingen,så føreren ikke bemærker momentændringer og sikres jævn kørsel. En anden forbedring er den variableindsugningsmanifold, der giver optimal inertieffekt for at skabe yderligere forbedringer i indsugningseffektiviteten,samt oliedyser, der afkøler stemplerne for at undertrykke motorbankning og sikrer et højt drejningsmomentved normale omdrejningstal. Den nye motor giver høj ydelse med en maksimumeffekt på 103 kW(140 hk) og et maksimalt drejningsmoment på 174 Nm (17,7 kgm). Motoren giver også mere emissionsvenligydelse. Tilføjelse af en to-kernekatalysator, der er placeret umiddelbart efter udstødningsmanifoldet,og præcisionsstyringen af brændstof-luft-blandingen, sikrer lave emmissionsniveauer.Den lavere blokkonstruktion, der giver en stærkere motorramme, ventilvippearme fremstillet af aluminium,hærdede plejlstænger, en smal, støjsvag knastkæde, og andre nyskabelser gør motoren mere kompakt oglet.

Traditionen tro viser Civic-modellen ny teknologi. I 1974 blev CVCC-motoren introduceret, en revolutionerende transmissionsenhed med banebrydende teknologi, der drastisk reducerede emissionen uden brug af katalysator. Den oprindelige VTEC-teknologi med variabel ventiltiming, der både gav høj brændstofeffektivitet og høj ydelse, blev indført i Civic-modellen i 1989.

Med anvendelse af 1,8 i-VTEC-motoren i den nye Civic fortsætter Honda sin tradition med at introducereavanceret teknologi i biler i en moderat prisklasse og går dermed mod tendensen i bilindustrien, hvor nyeteknologier normalt først introduceres i de dyre biler.Som verdens førende producent af forbrændingsmotorer med en årlig produktion på over 17 millionermotorer (i 2004) til en lang række produkter, påtager Honda sig ansvaret for fortsat at udvikle nyskabende,miljøvenlige teknologier til sit transmissionssortiment.Samtidig vil alle Hondas produkter, hvad enten det drejer sig om V6-marinemotorer, 1,8-liters motorcyklereller den avancerede brændselscellebil, FCX’en, byde på kompromisløst brugervenligt designog sjove funktioner, der passer til vores kunders behov, uanset hvor de befinder sig.