Med et banebrydende projekt involverer Fiat offentligheden i udviklingen af en ny version af den legendariske Fiat 500, som skal lanceres om knap et år. Med sloganet ”500 wants you” opfordrer Fiat alle interesserede til at bidrage til designet af den populære lille bil. Det hele foregår i et revolutionerende interaktivt univers på internettet.

At lave en efterfølger til en bil-legende, der netop er blevet kåret som verdens mest sexede bil af et britisk magasin, hvor selveste James Bonds Aston Martin var på andenpladsen, er langt fra nogen nem sag. Derfor har Fiat taget et progressivt skridt og skabt et interaktivt laboratorium på internettet, hvor folk verden over kan bidrage til en relancering af den legendariske Fiat 500, eller Cinquecento, som den hedder på originalsproget.

Det foregår på hjemmesiden www.fiat500.com, hvor man kan deltage aktivt i skabelsen af den nye Fiat 500, få indblik i konceptet for bilen, eksperimentere med farver, interiør og tilbehør og komme med konkrete forslag og ideer. Man kan også lære at sige ”500” på alverdens sprog, være med til at vælge maskot for bilen, deltage i en video-konkurrence, komponere musik til hjemmesiden og meget andet. Filosofien bag projektet er ”en bil skabt til mennesker, ud af menneskers ideer”. Det er første gang nogensinde, at almindelige mennesker på tæt hold kan bidrage til og følge processen med at skabe en bil.

”Fiat 500 er en ganske særlig bil, som har utallige dedikerede fans verden over. Den nye version bliver skabt sammen med mennesker, hvis hjerte banker for den lille charmerende vogn. Det er en meget spændende og alternativ måde at en udvikle en bil på,” siger adm. direktør i Fiat Automobiler Danmark A/S, Niels Rønnebech.

Indtil videre er det interaktive laboratorium på www.fiat500.com en udpræget succes, siden åbningen har hjemmesiden haft mere end 10 mio. sidevisninger, og der er kommet over 130.000 ideer til udformning af bilen. Den bliver udviklet løbende med nye, spændende aktiviteter, indtil den nye Fiat 500 lanceres i 2007.