Hyundai Coupé har eksisteret siden 1995, hvor den blev introduceret i Danmark. I 1997 kom der så et facelift og endelig i 2002 en helt ny revideret udgave af Coupéen. Hyundai havde det meget svært med at få solgt de 2 første udgaver af bilen. For det første pga. at Hyundai navnet på det tidspunkt ikke var helt så kendt og anerkendt, og fordi designet ikke faldt i danskernes smag. Med faceliftet i '97 fik med ændret designet lidt så de meget buttede formet blev nedtonet, men Coupéen blev aldrig rigtigt attraktiv bl.a. fordi den kun kunne fås med en 2 liters motor med 138 hk.
I maj blev den nye Hyundai Coupé så introduceret for den danske presse, og Coupéen blev meget positivt modtaget, især pga. det flotte design, motorerne og priserne. Priserne for Coupéen starter ved 299.996 for den 2 liters model med 138 hk. Den 2.7 liters V6'er koster 369.996,- med en 6-trins manuel eller en 4-trins automatisk gearkasse.

Denne gang har Hyundai været noget mere heldige med designet; personligt synes jeg rigtigt godt om det, hvor bl.a. gællerne i siden og de to store udstødningsrør er med til at understrege bilens sportige design. Begge motorversioner leveres med 16" alufælge med Michelin dæk i størrelsen 205/55, der fint matcher bilens øvrige linier.

Coupéen er en lille og kompakt sportsvogn, og det mærker man straks man sætter sig ind bag rattet. Man sidder lavt og godt i de gode sæder med fin sidestøtte. Selvom bilen er forholdsvis lille er der mere end rigelig plads til fører og passager. Pladsen på bagsædet er en helt anden historie. Så længe man er under 1,40 m og spændstig kan man nogenlunde finde plads på der, men man kan ikke tvinge en voksen person ind på bagsædet. Hyundai advarer simpelthen mod den sparsomme plads, via et klistermærke på indersiden af bagklappen, da man risikerer at lukke klappen ned over i hovedet på dem, der sidder på bagsædet.

Samlekvaliteten og materialevalget i kabinen er fuldt på højde med mange andre bilmærker på markedet, og udstyrsniveauet kan man heller ikke beklage sig over. Elruder, elspejle, fjernbetjent centrallås, fuld automatisk klimaanlæg, læderrat og RDS radio med cd. Kabinen ville dog virke en smule mere gennemført, hvis man fra Hyundai's side, havde valgt at gå et trin videre med sit "alu" look. Der mangler ligesom lidt, for at helheden er der - men det er selvfølgelig en detalje.

I kabinen er man beskyttet af 4 airbags, og ABS med EDB og traction control hjælper med at holde bilen på vejen i glatføre eller under ekstreme situationer.

Undervognen er opbygget med Macpherson hjulophæng for og Dual-Link bag. Dette giver en rigtig god undervogn, og den er samtidig med tilstrækkelig hård så bilen krænger minimalt i sving. Nogle vil måske mene at bilen er lidt kedelig fordi den ikke smider med bagenden eller laver andre "unoder", men det betyder samtidig med at den kan køres utroligt hårdt uden man kommer i vanskeligheder. Den standardmonteret TCS (traction control) sikrer mod hjulspind ved hårde accelerationer eller ved kørsel igennem skarpe sving. TCS kan heldigvis slås fra så man kan more sig lidt uden at elektronikken "dræber" motoren. Retningsstabiliteten er også god og bilen ligger stabilt selv ved tophastighed.
Motoren i Hyundai Coupé V6 er på 2.7 liter og yder 167 hk. ved 6.000 o/min. Momentet på 245 Nm. opnås ved 4.000 o/min. Umiddelbart lyder 167 hk ikke af specielt meget, og slet ikke ud af en 2,7 liters V6'er, men kræfterne passer fint til Coupéen, selvom den sagtens kunne håndtere 180-190 hk. 0-100 km/t klares på 8,2 sek. og tophastigheden er 220 km/t.

Når man køber sig en sportsvogn vil man også gerne have at den lyder af lidt, når man gasser op, men her kunne Coupéen godt gøre mere væsen af sig. Men til dagligt og på motorvejen er støjniveauet meget behageligt, især hvis man sammenligner med de meget hidsige Toyota Celica T-sport og Honda Civic Type R.

Motoren er koblet sammen med en nyudviklet 6-trins gearkasse som man indtil videre kun kan finde i Coupéen. Umiddelbart synes jeg godt om gearskiftet, og det passer fint at have 6 gear at skifte imellem; det giver større fleksibilitet, og det er en fordel på motorvejen, både mht. støjen og benzinforbruget. Skiftet er kort og præcist, men en smule for tungt og sejt. Hvis man har kørt Honda Civic ved man hvor let, præcist og hurtigt et gearskifte kan laves.

Selvom den nye Hyundai mere eller mindre er en decideret sportsvogn kan man udmærket bruge den til det store weekend indkøb. Bagagerummet kan nemlig rumme hele 312 liter. Og hvis det ikke er tilstrækkeligt, kan man også klappe bagsæderne ned.

Jeg må ærligt indrømme at efter at have kørt i Coupéen i uge ville jeg godt nok helst ikke slippe den igen. Bilen er efter min mening utroligt vellykket både mht. design, kvalitet, køreegenskaber og ikke mindst prissætningen. Den nærmeste konkurrent Toyota Celica 1.8 (380.267) og Celica 1.8 T-Sport (448.777) får det svært, når den skal op imod den nye Hyundai Coupé.