Videreudviklet Hyundai Getz diesel

Det er lykkedes Hyundai’s ingeniører at nedbringe brændstofforbruget i Hyundai Getz med 1,5 liters common rail turbo diesel motor. Den nye model kører nu 22,7 km/l i gennemsnit (EU norm) - mod den hidtidige models 20,8 km/l. Det betyder samtidig et fald i den årlige grønne ejerafgift fra kr. 2.600 til kr. 1.960 – en årlig besparelse på kr. 640. Antallet af hestekræfter er uændret 82 og drejningsmomentet er 191 Nm ved 1.900 – 2.500 omdr./min.

Forbedringerne er blandt andet opnået ved at anvende en Bosch indsprøjtningsdyse med en mindre åbning på 0,158 mm mod tidligere 0,168 mm. Den forstøver brændstofdråberne finere. Dermed bliver kompressionen mere effektiv, og emissionen formindskes.

Endvidere medvirker en ny vandkølet udstødningsgas-recirkulator (EGR) til at reducere indholdet af NOx og småpartikler, samtidig med at den gør kompressionen mere effektiv.

Stemplernes og oliepumpens friktion er nedsat, og det har samlet set forøget motoreffektiviteten med cirka en procent.

Udvekslingsdifferentialet er nedsat til 3.227 fra 3.429 for at optimere kraftoverførslen til hjulene og nedsætte brændstofforbruget.

Belastningen af motoren er endvidere nedbragt ved at erstatte den hydrauliske servostyring med elektrisk servostyring, EPS. Det har ikke blot medvirket til at nedbringe brændstof-forbruget men bidrager samtidig også til en mere direkte styrefornemmelse uanset hastighed.

Endelig er dækkenes rullemodstand nedbragt med otte procent ved hjælp af nye 175/65 R 14 dæk med en særlig silica blanding, som leveres af Kumho Tire og Hankook Tire. Dækkene medvirker således også til at forbedre brændstoføkonomien.