Hyundai løfter sløret for Hyundai i10

Helt ny model i klassen for små biler

Hyundai har netop præsenteret den nye Hyundai i10 i New Delhi. Hyundai i10 er den før-ste Hyundai model, som har verdenspremiere i Indien, hvor den skal produceres. Hyundai i10 afløser Atos og navnet Hyundai i10 er et naturligt valg som følge af den nye navne strategi, som startede med Hyundai i30 og Hyundai i30 CW (Crossover Wagon).

Teknik, sikkerhed og udstyr
Hyundai i10 fås enten med en 1.1 liters fire cylindret benzinmotor, der yder 67 HK ved 5.500 omdrejninger pr. minut. Eller en 1.1 liters tre cylindret dieselmotor med variabel tur-bo geometri, som yder 75 HK ved 4.000 omdrejninger pr. minut. Begge er brændstoføko-nomiske motorer, der jf. Eu-normen kører henholdsvis 20 km/l for benzin modellen, hvilket udløser en halvårlig grøn ejerafgift på kun 260 kr. og 23,3 km/l for diesel varianten hvilket giver en halvårlig grøn ejerafgift på kun 980 kr. Hyundai i10 har 5-trins manuel gear. Ben-zin motoren fås også med automatgear.

Hyundai i10 har elektronisk servostyring, macpherson affjedring foran og fjedre med torsi-onsaksel bagi, som sikrer smidig og komfortabel kørsel. Akselafstanden er på 2.380 mm og dermed en af de længste i dette segment. Den lange akselafstand både øger stabilite-ten og sikrer mere plads i kabinen.

På udstyrssiden åbnes der op for helt nye muligheder idet Hyundai i10 kan tilbydes med fire airbag, ESP, aircondition, to-tonet interiør, panoramasoltag, bagspoiler, læder på rat og gearknop, fjernbetjent centrallås og integreret radio.

Hyundai i10 forventes introduceret i Danmark i foråret 2008. Specifikationer og priser på det danske marked er endnu ukendte.