Hyundai i30 i tredobbelt australsk triumf

Hyundai i30 1,6 CRDi er kommet i rampelyset i Australien, efter at den har fejret tredobbelt triumf.

Først vandt Hyundai modellen det prestigefyldte miljøløb World Solar Challenge fra Darwin i nord til Adelaide i syd ved at tilbagelægge de 3.000 km med et brændstofforbrug på 3,2 liter pr. 100 km - svarende til godt 31 km pr. liter.

Dernæst blev den - som den første koreanske bilmodel nogensinde - vinder af en national Årets bil konkurrence i Australien, idet den blev kåret som vinder af CARSguide Car of the year.

Men ikke nok med, at i30 blev Årets bil - den blev i samme konkurrence kåret til Årets grønne bil på grund af sin utroligt sparsommelige dieselmotor og klimavenlige udledning af CO2.

Testkørerne fra CARSguide prøvede bilerne under snart sagt alle forhold - også på racer-banen Goulburn’s Wakefield Park, hvor Hyundai i30 og de øvrige deltagere fra primært europæiske bilfabrikker fik testet blandt andet vejgreb og affjedring. Der var mulighed for at opnå 99 points i testen, og Hyundai i30 CRDi opnåede 94 med VW Golf GT TSi på an-denpladsen med 84 points og Mazda2 Maxx på tredjepladsen med 75 points.

Den overbevisende sejr kom i hus, fordi Hyundai i30 vandt langt de fleste af delprøverne. Også hvad angår CO2 udledning var i30 blandt de bedste, idet den kun udledte 125 g/km. I World Solar Challenge nåede i30 helt ned på 97 g/km, så her kunne konkurrenterne - blandt andet hybridbiler der kører på både el og diesel - ikke være med.

”Den nyudviklede dieselmotor i Hyundai i30 CRDi er et godt alternativ til de dyrere og me-re komplekse hybridbiler,” siger Dr. Hyun-Soon Lee, der er leder af Hyundai’s forskning og udvikling.

i30 dieselmotorens avancerede common rail indsprøjtningssystem sikrer en præcis mængde brændstof, og den variable turbogeometri det optimale luftindtag ved en hvilken som helst hastighed. Dermed opnås en forbrænding, der er så effektiv, at både brændstof-forbrug og CO2 udledning reduceres væsentligt.

Hyundai Motor Co. bruger næsten 30 mia. kr. om året på forskning og udvikling og en væ-sentlig del af dette beløb er øremærket til klimavenlig teknologi som for eksempel renere dieselmotorer, elektriske hybridbiler og biler, der kører på brint.