Hyundai har i de 12 år, som mærket har været velkendt på det danske marked, primært satset på at sælge biler i de mindre klasser. Senest har biler som Hyundai i30/i20/i10 slået godt i gennem, som solide sællerter i Golf-klassen og nedefter - men Hyundai vil gerne mere. Som afløser for deres ”flyder” model Hyundai Sonata, er modellen i40 sedan nu blevet introduceret, for blandt andet at tage kampen op mod de veletablerede mærker i firmabilsklassen.

i40
i40 afløser, som nævnt, den store Sonata, og i40 er da også selv en velvoksen bil. Med en længde på 4,74 m, og en bredde på 1,82 meter er den næsten lige så stor som f.eks. Ford Mondeo, dog ikke med helt den samme rummelighed i kabinen. Bagagerummet klarer 525 liter, og det er ganske fint for klassen. Desværre er Hyundai gået på kompromis med hængslerne til bagklappen, så man skal passe på de såkaldte ”kuffertknusere”, som ellers hører fortiden til.

Design
Hyundai designerne har denne gang virkelig fundet den rigtige pen frem, da stregerne til i40 skulle slås. Designet er meget vellykket, og er en kombination af eksklusivitet, elegance og sporty linjer.  Samme kombination ses indendøre med et flot instrument bord, og en kabine i eksklusivt design og materialer.

Udstyr
Udover de flotte linjer kan i40 brilliere med en meget stor udstyrspakke. Bilen, vi her tester, er udstyret med mellemste udstyrsniveau, og alligevel er listen over luksusudstyr alen lang – blandt andet kan nævnes af-iser ved forrudeviskere, dual-zone klimaanlæg, 16” alufælge, armlæn for/bag, bakspejl med integreret bakkamera, elruder for/bag, fartpilot, regnsensor, el-justerbart førersæde samt sædevarme for OG bag.

Sikkerhedsudstyret er selvfølgelig også i helt orden, og i40 opnåede de maksimale 5 stjerner hos EuroNcap  i 2011. Blandet andet sikrer den ekstra airbag ved knæene ved fører pladsen en god beskyttelse af netop knæ.

Motorvalg
Den 1,7 liters dieselmotor med 136 hk er et af 4 alternativer som i40 fås med. Bilen fås også med en 115 hk dieselmotor samt 2 benzinmodeller med henholdsvis 135 hk og 177 hk.

Med en egenvægt på 1.620 kg kræver det sin motor at få flyttet i40. De 136 hk gør arbejdet tilfredsstillende og sender i40 fra 0-100 km/t på 10,3 sekunder. Tophastigheden er opgivet til 201 km/t. Forbrugsmæssigt loves et blandet forbrug på 22,2 km/l, mens vi i testperioden nåede 18,7 km/l.

Køreoplevelsen
Hyundai i40 er en stor og tung bil, og det har indflydelse på køreoplevelsen. Hyundai har heldigvis oppet sig gevaldigt i forhold til de tidligere Sonata modeller, hvor man mest af alt følte, at man kørte rundt i en sofa med hjul. Dette mærkedes både ved de meget bløde sæder, og en undervogn som var meget blød og uskarp.

Hos i40 er der strammet meget op på tingene. Sæderne er imponerende gode, og Hyundai er også kommet frem til en undervogn, som er langt bedre end hos Sonata. Men i40 kan stadig ikke konkurrere med f.eks. Mazda 6 på at levere en knivskarp og underholdende køreoplevelse, hvis det går stærkt eller svingene er skarpe - i40 leverer en meget jævn og komfortabel kørsel med et minimum af vind- og motorstøj. Den 6-trins gearkasse er standard på alle modeller, og fungerer upåklageligt. Automatgear fås til en merpris af 30.000 kr..

Konklusion
Prisen for denne Hyundai i40 Sedan Style 136 hk lyder på 354.995 kr., og det er isoleret set mange penge for en Hyundai. Men med i40 er Hyundai rykket en klasse op, og den skal sammenlignes med en Ford Mondeo til 434.000 kr., eller en VW Passat til 450.000 kr., så umiddelbart er i40 et rigtigt godt bud på en bil i den store mellemklasse/firmabilsklassen.

I40 byder på stor komfort, store mængder udstyr, fornuftig plads og 5 års garanti. Teknikken er også i orden med en motor og gearkasse som fungerer rigtigt fint. Det punkt hvor i40 mister point er skarpheden i undervogn, hvor Hyundai stadig ikke helt har sluppet sofabilen.