Populære Hyundai Matrix nu med ESP og ny lav pris

Hyundai Matrix, der er populær både som familie MPV og som van, har nu ESP - det elek-troniske stabilitetsprogram - som standardudstyr. Og ikke nok med det. Prisen på 1.6 ben-zin modellen er faldet med 15.000 kr. så Matrix nu fås fra kr. 159.995 som personbil. Den tilsvarende varebil er faldet med 5.000 kr. ekskl. moms, så Matrix Van fås fra kr. 109.995 ekskl. moms (inkl. moms er prisen kr. 128.387). Begge priser er ekskl. leveringsomkost-ninger og eventuel metallak.

ESP systemet, der nu er standard i alle Matrix varianter, iværksætter automatisk en ”red-ningsplan”, hvis føreren er ved at miste kontrollen over bilen. Ved udskridning i en kurve beregner systemet på millisekunder, hvad der skal gøres, og sørger herefter for at bremse ét eller flere hjul og/eller sænker hastigheden på motoren. Føreren vil opleve det, som om naturkræfterne i et splitsekund sættes ud af kraft, så faren for at skride på tværs af vejen eller ende i grøften afværges.

Med ESP øges den aktive sikkerhed dermed væsentligt som supplement til Matrix’ øvrige sikkerhedsudstyr i form af højdejusterbare seler med selekraftbegrænsere, fire airbags, fem nakkestøtter, de nyeste ABS-bremser med EBD (elektronisk fordeling af bremsekraf-ten) og sikkerhedskarrosseri forstærket med ultrahøjstyrkestål.

Matrix er den første Hyundai, som er designet i Europa. Dens højde, størrelse og fleksible indretning har gjort den til en af de mest populære Hyundai familiebiler. Van versionen eg-ner sig fortrinligt som jobbil i mange brancher.

Som alle øvrige Hyundai modeller har Matrix meget standardudstyr, for eksempel aircondi-tion, elruder, elspejle, centrallås, klap-borde og radio med CD, RDS og fire højttalere. Der er mange praktiske aflægningsmuligheder.

Modellen, som netop er faldet med 15.000 kr., er med en 1.6 liters benzinmotor der yder 103 HK og som har 141 Nm. Det blandede brændstofforbrug er på 13,7 km/l (jf. EU-normen). Hyundai Matrix fås der ud over også med en trækstærk firecylindret common rail dieselmotor med direkte indsprøjtning og variabel turbo. Højeste drejningsmoment er 235 Nm, og al kraften er til rådighed allerede fra 2.000 omdrejninger pr. minut. Det giver mere komfortabel kørsel, og det høje drejningsmoment er også en fordel med en campingvogn bagpå. Brændstofforbruget er kun 18,5 km/l ved blandet kørsel (jf. EU-normen). Matrix fås også 1.8 liters benzinmotor.