Hyundai præsenterer tre nye køretøjerpå 2007 Seoul Motor Show

Hyundai i30 stationcar udvider tilbudet i C-segmentet

Ny H-1 skaber nyt liv til Hyundai’s konkurrenceevne på varebiler

Veloster sports-coupé koncept rettet imod den unge generation

(Seoul, Korea) Som en markering af sin voksende designmæssige og tekniske for-måen præsenterede Hyundai Motor Co. 2 helt nye modeller samt en konceptbil på 2007 Seoul Motor Show, som åbnede i Seoul 5 april.

Hyundai i30 stationcar

Efter afsløringen sidste måned af Hyundai i30 5-dørs på bil udstillingen i Geneve, er Hyundai stolt af at kunne introducere en fortsættelse af i30 familien, Hyundai i30 station-car, som markerer Hyundai’s længe ventede tilbagevenden til dette populære og meget konkurrenceprægede segment i Europa. Ligesom dens 5-dørs søster er Hyundai i30 stati-oncar designet på det europæiske designcenter i Russelsheim, hvilket sikrer at den har-monerer med den europæiske smag.

Gennemtænkte design elementer inkluderer blinklygter indbygget i sidespejlene, ind-bygget tagræling for maksimal lasteevne anvendelighed, en USB port til tilslutning af bær-bare musikafspillere og et smart udfoldeligt nøglesystem for bekvem adgang til køretøjet.

Hyundai i30 stationcar leveres med et bredt motorprogram – to benzinmotorer på hen-holdsvis 1.6 og 2.0 samt to brændstofs økonomiske dieselmotorer ligeledes på 1.6 og 2.0 liter. Modellen forventes introduceret ti Danmark primo 2008 til endnu ukendte priser.

  I30 stationcar (5-dørs i30)
Længde 4.475 (+230)
Bredde 1.775
Højde 1.530 (+50)
Akselafstand 2.700 (+90)
Dæk 205/55 R 16

Splinterny H-1 Van

Den nye H-1 generation er vokset i størrelse og blevet forbedret på en lang række punkter.

Den nye H-1 får en nyudviklet 2.5 CRDi, med Variable Geometri Turbo som yder 170 HK og 392 NM i drejningsmoment. (Nuværende model har en 2.5 diesel motor med 140 HK og 314 MN.) Standard er H-1 med en femtrins manuel, men den fås også med en fire-trins automatgearkasse.

Nyt er også tilføjelsen af skyde døre i begge sider og dobbelt-svingdøre bag i.

Også kabinen er re-designet. Bla. er gearstangen nu placeret på instrumentbrættet for uhindret bevægelse mellem førersædet og forreste passagersæde, og der er tilføjet en overliggende opbevaringskonsol. Den nye H-1 er også monteret med nye loftsmonterede luftsdyser for øget køling og opvarmning af hele kabinen.

  Ny Hyundai H-1Hyundai H-1
Længde 5.125 (+90)5.035
Bredde 1.920 (+100)1.820
Højde 1.930 (-40)1.970
Akselafstand 3.200 (+120)3.080

Den nye H-1 forventes introduceret i Danmark primo 2008 til endnu ukendte priser.

Veloster

Veloster (med kodenavnet HND-3) coupé, der er Designet på Hyundai’s Design and Technical Center i Namyang, er den tredje i en serie af dristige konceptbiler, udviklet af det centrale designstudio i Korea. Veloster-navnet, er en blanding af velocity og roadster og fremkalder en klassisk to-plus-to’s med sportye egenskaber. Et panorama-glastag og an-dre futuristiske design-signaler er med til at give et high-tech image.

Veloster er designet til at dække den unge generations smag og kombinerer enkel, ikonisk design med god værdi og robust konstruktion.

“Med Veloster ønskede vi at prøve noget virkelig anderledes. Vi er helt opmærksomme på at vi behøver radikalt nye produkter til den unge generation, førstegangskøberen i ty-verne,” sagde Oh Suk-Geun, Hyundai’s vice president for design. “Dette er virkelig en dris-tig ny retning,” tilføjede han.

  Veloster / HND-3
Længde 4.100
Bredde 1.790
Højde 1.450
Akselafstand 2.600
Dæk 245/35 R 20
Transmission FWD 2.0-liter DOHC Theta inline 4-cylinder 5-speed automatic

Miljømæssige og andre teknologier

Også udstillet var to eldrevne Hyundai biler (en Sonata LPI Hybrid Electric Vehicle og en Tucson brændselscelle bil). Et Urea-SCR (Selective Catalytic Reduction) emissionsbe-handlingssystem til reduktion af partikelstoffer fra dieseludstødning, som er anvendt på 3,0-liter S-motoren som ligger i Veracruz modellen. Også vist blev et NOx og partikelstof behandlingssystem, som er i stand til at imødekomme meget skrappe Euro-6 emissions-bestemmelser.

Hyundai præsenterede også for første gang en demonstration af sit nye Parking Assist System, som vil blive introduceret på et kommende køretøj i meget nær fremtid.