Med den 2.0 liters Common Rail Diesel motor har vi efterhånden været hele vejen rundt i Santa Fé programmet fra Hyundai. Det har bestemt ikke været en kedelig tur, for vi har været yderst begejstrede for stor set alle modellerne. Vi havde lidt forbehold ved den forhjulstrukne benzin udgave, men ellers har det været rigtig godt.

Hyundai har skabt en formidabel dieselmotor. Med et moment på 255 Nm leveret ved 2.000 o/min er der rigeligt med kraft til at sende den store bil rundt i sand og let mudder. For ligesom sin storebror med V6 motor, har Santa Fé det bedst i det "lette" terræn. Men, det er også de færreste der køber en Santa Fé for at bevæge sig ud i en dansk version af det klassiske Camel Trophy Race. Santa Fé er genial til strand, små klitter, grus, græs og let mudder. Det helt specielle er så, at bilen jo er helt igennem behagelig, når det drejer sig om kørsel på alm. vej. Kørestillingen er høj og sikre et godt udsyn.

Kabinekvaliteten er forbedret kraftigt fra andre "ældre" modeller i Hyundais personvognsprogram, samtidig med at der er masser af plads.

Motoren leverer 112 Hk ved 4.000 o/min, hvilket er med til at sikre bilen en 0-100 Km/t tid på 14,9 sekunder. Dette føles en del hurtigere, hvilket vi kan takke bilens behagelige gang og moment for.

Jeg vil ikke sige så meget omkring bilens interiør, da vi allerede har gennemgået dette i de andre motorvarianter. Jeg vil blot konstaterer, at hvis du vælger at købe en Santa Fé, så sørg for at få en med mørkt instrumentpanel. Det klæder altså bilen rigtig godt.

Alt i alt er Santa Fé CRDi 4WD nok det bedste køb i programmet. Den herlige lyd samt rykket fra den dejlige V6'er er ikke nok til at vælge den, frem for den langt mere økonomiske diesel. Prisen for diesel version er godt 206.000,- kroner incl. moms. V6'eren løber op i knap 240.000,- kroner incl. moms.