Hver gang Hyundai introducerer en ny model på markedet, er det ensbetydende med et kvalitetsmæssigt spring fremad, og denne Santa Fé er ingen undtagelse. Første gang vi så Santa Fé var i 2001, og den model fik altså lov at leve i godt 5 år. Der skete ikke mange forbedringer eller opdateringer i den årrække, så afløseren er velkommen.

Europæiske bil
Det er tydeligt at mærke at koreanerne fokusere mere og mere på det europæiske marked, når der skal udvikles en ny model. Det mest åbenlyse er selvfølgelig designet, og på dette punkt har Hyundai ramt plet. Den nye Santa Fé ser godt ud fra alle vinkler og sider. 18” alufælge, dobbelt udstødning og tonede ruder betyder at Santa Fe ser både sportslig og aggressiv ud. Man kan godt tillade sig, at tænke tanken at koreanerne har skelet en smule til VW Touareg, da ligheden ikke kan fornægtes.

Udstyr
Santa Fé leveres kun med et udstyrsniveau – GLS -, men da det er fuldt ud dækkende mangler man ikke et højere niveau. Udstyrslisten er lang, men byder bl.a. på fjernbetjent centrallås med alarm, fartpilot, dual zone klimaanlæg, læderrat, køling i midterkonsollen og sædevarme.

Sikkerhedsmæssigt er listen også komplet: ABS, ESP, tågelygter for og bag og af-iser til forrude viskeren.

Kabinen
Specielt indendørs er det kvalitetsmæssige fremskridt mærkbart og tydeligt. Kabinen og interiøret er på europæisk niveau måske lige med undtagelse af det imiterede træ, der ser alt for kunstigt ud. Både rat og førersæde er multijusterbart, så her burde alle kunne finde sig tilrette.

Ny dieselmotor
Man fristen næsten til at sige: ”endelig en ny diesel” for det har ikke været imponerende, hvad Hyundai hidtil har kunne præstere på dette område. Men den nye motor har været værd at vente på. Det er en nyudviklet 4 cylindret 2.2 liters common-rail motor der yder 150 hk og et moment på 335 Nm. ved 1.800 o/min.. Motoren passer rigtigt fint til bilens størrelse og forholdsvis høje vægt på 1.825 kg., og det 5-trins automatgear leverer varen fuldt ud tilfredsstillende. Støjniveauet er meget lavt, så der er ikke meget man hører til dieselmotoren.

V6 duer ikke
Vi har også haft lejlighed til at køre Santa Fé med den 189 hk stærke V6 motor med automatgear, men her må vi sige, at den motor ikke imponerer. På trods af de mange hk føles motoren meget tam og i kombination med et 4-trins automatgear – i modsætning til dieselen 5-trins – udebliver glæden ved V6 motoren. Samtidig skal man leve med et benzinforbrug der ligger omkring de 6 km/l. Med 150 diesel hk ligger forbruget på ca. 10 km/l.

På asfalt og i terræn
Santa Fé er en SUV og ikke en offroader, hvilket man hurtigt erfarer, når bilen testes i begge elementer. På asfalten kører bilen overraskende godt og personbilsagtigt, hvor undervognen er fint kompromis mellem komfort og sport.

I terrænet kommer Santa Fé forholdsvis hurtigt ud, hvor den ikke kan bunde, hvis underlaget er løst og kuperet. Santa Fe er udstyret med et permanent firhjulstræk som elektronisk fordelen trækkraften til de hjul der har bedst vejgreb. Ved terrænkørsel har man mulighed for at lave denne 50/50 fordeling, så alle hjul trækker lige meget. En tur langs Vestkysten eller andet let terræn er ikke noget problem, men hvis man havner i meget løst og kuperet terræn, risikerer man at blive hængene, hvis et enkelt hjul ikke har vejgreb.

Konklusion
Den nye Santa Fé i øjeblikket det bedste bud på en SUV til fornuftige penge. Bilen er rigtigt godt skruet sammen, motor og gear passer perfekt sammen og bilens yde og indre er helt på europæisk niveau. Dertil skal selvfølgelig siges at Santa Fé ikke længere kan anskaffes til discount pris. Testbilen her med standardudstyr koster som van godt 273.000 kr. incl. moms. Til sammenligning koster den billigste Touareg med automatgear godt 100.000 kr. mere og danskernes favorit-firhjulstrækker Suzuki Grand Vitara koster 60.000 mindre.