Hyundai tager første spadestik til fabrik i Tjekkiet

Fabrikken skal bl.a. producere den nye Hyundai i30

Investeringen på 8,25 mia. kr. vil skabe over 7.000 nye job

Hyundai Motor Co. tog i dag første spadestik til en fabrik til i alt 8,25 mia. kr. i Nosovice i Tjekkiet. Når fabrikken står færdig i marts 2009, vil Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC), der er et 100 procent ejet datterselskab under Hyundai Motor Co. i Seoul, have en kapacitet på 200.000 biler om året.

Produktionen starter med Hyundai i30 samt en endnu ukendt model. I anden fase vil kapaciteten blive øget med 100.000 enheder pr. år, så der kan produceres en tredje model fra 2011.

”På basis af vores produktioner i Korea, Kina, USA, Tyrkiet og Indien vil vi skabe en unik fabrik, som sætter standarden for effektivitet og produktivitet. I kombination med den tjekkiske arbejders høje faglige niveau og Tjekkiets ry for excellent håndværk vil mulighe-derne være til stede for, at HMMC kan producere biler, der er af den højeste kvalitet i Europa,” siger formand for Hyundai Motor Co.’s bestyrelse, CEO Chung Mong-Koo.

Både HMMC og dets søsterselskab Kia Motors Slovakia, der ligger blot 85 km fra hin-anden, vil få udbytte af de synergier, der skabes af den tætte beliggenhed, fælles underle-verandører og støttefunktioner. 11 Korea-baserede leverandører til Hyundai Kia Automoti-ve Group leverer allerede i dag til Kia Motors Slovakia fabrikken. Hertil kommer, at tre le-verandører har annonceret, at de vil etablere sig i området.

I fabrikkens første fase anslås det, at HHMC vil skabe 2.845 direkte job. Yderligere 675 job vil komme til i anden fase, så medarbejderstaben totalt set kommer op 3.520. I leverandørleddet regner man med, at der vil blive skabt 4.000 job, hvilket vil sætte skub i væksten og udviklingen af den tjekkiske økonomi.

Komplet europæisk set-up

Hyundai’s fabrik i Europa er vigtig for at imødekomme den stigende konkurrence i C-segmentet, som tegner sig for cirka 30 procent af bilsalget i EU. Som led i forberedelserne til bedre at kunne dække den europæiske forbrugers behov, investerede Hyundai Motor Co. 375 mio. kr. i sit Europæiske Design- og Tekniske Center, som har designet Hyundai i30. Sidste år åbnede de et nyt europæisk hovedkvarter for salg og marketing i Offenbach, hvis opgave er at støtte salgsaktiviteterne i de enkelte lande. Fabrikken i Tjekkiet er sidste led i kæden, som giver Hyundai et komplet set-up, der kan betjene det europæiske mar-ked med alt fra design og teknologi, over produktion til marketing, salg og service.

En europæisk fabrik vurderes at være vigtig for at nå Hyundai’s langsigtede salgsmål i Europa. Når HMMC begynder at producere i 2009, justeres Hyundai’s salgsmål op, og i 2010 regner man med at sælge 620.000 enheder. I 2003 solgte Hyundai Motor Europe 300.000 enheder, og i 2006 passerede salget 400.000 enheder (inklusiv salget i Rusland og Tyrkiet).