Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

I kassevogn til karrierens tinder

|

I kassevogn til karrierens tinder 
Tom Kristensens om sit første køretøj - uden for racerbanen



Foto lånt fra www.tomkristensen.com


Sømmet i bund, speedometernålen i den røde zone, pokalen i hus. Den tre-dobbelte Le Mans-vinder Tom Kristensen er ikke til at bremse, når han først har sat sig bag rattet i sit foretrukne køretøj. Racerbilen. 
Uden for racerbanen er Tom Kristensen også godt kørende. Arbejdsgiveren har sørget for en sort Audi RS 6. Men mindre kunne sagtens have gjort det. På landevejen får han alligevel aldrig samme adrenalin-rus som på racerbanen, så her er praktiske egenskaber vigtigere end fart og stilfuldt design. Tom Kristensens første personkøretøj var en VW LT 35 kassevogn - med markise.


En rummelig følgesvend

”Så snart jeg fyldte 18 år, købte jeg den her kassevogn til at transportere mit gokart-udstyr fra løb til løb. Inden jeg selv fik kørekort, var jeg nødt til at have chauffør på, og al transport foregik i min mors sennepsgule Morris Mascot. Så snart vi skulle have fx en ekstra motor med, blev pladsen for trang. Så kassevognen var et nyttigt køretøj, der havde plads til alt udstyr. Og så var den billig i drift,” fortæller Tom Kristensen.
Ambitionsniveauet accelererede. I 1989 blev gokart’en udskiftet med en udrangeret Formel-3 racervogn, som Tom Kristensen brugte alle sine sparepenge på at lease. 
Uden kassevognen var Tom Kristensen aldrig kommet rundt fra løb til løb.
Da Tom Kristensen fik sit store gennembrud i den tyske Formel-3 serie i 1991, var det slut med selv at transportere sit udstyr. Den slags har man sponsorer til, så kassevognen blev afhændet. Men den rullende følgesvend har tydeligvis indtaget en stor plads i Tom Kristensens hjerte.



Foto lånt fra www.tomkristensen.com


Flytning, ferier og fodbold

De gode minder handler ikke kun om hestekræfter og pokaler. Kassevognen blev hurtigt et omdrejningspunkt i sociale sammenhænge hjemme på Hobro-egnen.
”Jeg var populær, når én af vennerne skulle flytte. Og når markisen blev rullet ud, blev kassevognen omdannet til et telt, så vi brugte den også til at overnatte i. En sommer kørte jeg med tre kammerater helt til Sydfrankrig for at holde cykelferie. Og jeg var også altid chauffør, når vi skulle på fodbold-træningslejr,” husker Tom Kristensen.
Tom Kristensens første køretøj til brug uden for racerbanen blev også det sidste, han betalte af egen lomme. Det er 11 år siden, Tom Kristensen selv måtte sørge for transport af udstyr til alverdens racerbaner. Siden har det konstant voksende talent ført til, at sponsorer klarer logistikken – og selvfølgelig forsyner ham med privatbiler, der er en racerstjerne værdig.

til salg på biltorvet.dk

Toyota Auris 1,6 Valvematic T2+ 132HK 5d 6g
kr. 169.900
Audi A5 2,0 TDi 177 SB 5d
kr. 264.900
Land Rover Range Rover Sport 5,0 V8 S/C 4x4 510HK 5d 6g Aut.
kr. 190.000
Citroën C4 1,6 HDI Seduction 90HK 5d
kr. 109.800
Hyundai Getz 1,5 CRDi GL 88HK 5d
kr. 14.900
Mitsubishi Colt 1,3 Cash CP 95HK 3d
kr. 22.800
Land Rover Defender 90" Hard Top 2,4 TD5 4x4 122HK Van 6g
kr. 224.995
Fiat 500 1,2 Pop 69HK 3d
kr. 39.900
Seat Mii 1,0 59HK 3d
kr. 58.900
Land Rover Defender 110" 2,4 TD5 Adventurer 4x4 122HK Van 6g
kr. 184.999
Land Rover Defender 90' Pick-up TDi 112HK Pick-Up
kr. 78.500
Honda Accord 2,0 Elegance Tourer aut.
kr. 144.700

Brugte biler fra alle bilmærker