Hyundai og Microsoft i samarbejde om ”infotainment” systemer til biler

Hyundai har netop indgået et strategisk partnerskab med Microsoft om fælles udvikling af næste generation af ”infotainment” systemer (informations- og underholdningssystemer) til biler.

De nye, innovative løsninger vil være baseret på Microsoft Auto software platformen og blive til gavn og glæde for Hyundai kunder over hele verden. Underskrivelsen af aftalen blev overværet af både bestyrelsesformand for Microsoft, Bill Gates og Eui-Sun Chung, der er præsident for Hyundai-Kia Automotive Group (HKAG).

Administrerende direktør for Microsoft Automotive Business Unit, Martin Thall, sagde, at systemerne vil skabe helt nye oplevelser i bilen. Eui-Sun Chung ridsede HKAG’s strategi-ske vision op: ”Vores mål er at blive verdens førende inden for sammensmeltningen af bil- og informationsteknologi, og partnerskabet med Microsoft er grundlaget for at nå dette,” sagde Eui-Sun Chung. HKAG’s valg af Microsoft Auto softwareplatformen øger Microsoft sit engagement i bilindustrien.

Det første produkt, som repræsenterer næste generation, introduceres i bilerne på det nordamerikanske marked i 2010. Herefter kommer det til Asien og Europa. ”Infotainment” systemerne fungerer som mini-pc’er, der kan opdateres med ny software og er lette at be-tjene. De kan afspille musik i mange forskellige formater og vil på sigt udvikle sig til multi-medieanlæg med blandt andet navigation.

Ved underskrivelsen af aftalen indgik de to parter også en foreløbig aftale med det kore-anske Institut for Informations Teknologiske Fremskridt om etablering af et IT innovati-onscenter. HKAG vil i løbet af de kommende fire år investere over 800 mio. kr. i informati-onsteknologiske fremskridt i biler.