Volvo har udviklet et koncept til autonom parkering. Konceptbilen, som bliver demonstreret for pressen i den nærmeste fremtid, finder en ledig parkeringsplads og parkerer selv, også når føreren ikke befinder sig i bilen. Den førerløse bil færdes sikkert og smidigt blandt andre biler og fodgængere på et parkeringsareal.

”Autonom parkering er et teknologisk koncept, der betyder, at føreren ikke behøver bruge tid på at finde en ledig parkeringsplads. Han eller hun stiller blot bilen ved indkørslen til parkeringspladsen og henter den samme sted senere,” forklarer Thomas Broberg, Senior Safety Advisor hos Volvo Car Group.

Vehicle 2 Infrastructure teknologi – med andre ord sendere i vejbanen – informerer føreren, når denne service er tilgængelig. Føreren bruger en mobil applikation til at aktivere det autonome parkeringssystem og kan så forlade bilen.

Ved hjælp af sensorer lokaliserer og navigerer bilen til en ledig parkeringsplads og gentager proceduren i omvendt rækkefølge, når føreren kommer tilbage for at hente den igen.

Interagerer med andre biler og trafikanter
Når man kombinerer autonom kørsel med genkendelse og automatisk opbremsning, bliver det muligt for bilen at interagere sikkert med andre biler og fodgængere på en parkeringsplads. Hastighed og opbremsning tilpasses parkeringsmiljøet.

”Vores tilgang bygger på princippet om, at autonome biler skal kunne færdes sikkert i miljøer med biler, der ikke er autonome og bløde trafikanter,” fortsætter Broberg.

Pioner inden for autonome teknologier
Volvo’s mål er at blive førende inden for autonom kørsel ved at bevæge sig væk fra projekter og hen mod at kunne levere kunderettede teknologier. Autonomous Parking Concept er et af adskillige udviklingsprojekter på området.

Volvo var eneste deltagende bilproducent i SARTRE (Safe Road Trains for the Environment) projektet, som blev succesfuldt afsluttet i 2012. Projektet involverede syv europæiske partnere, og er det eneste af sin art med fokus på teknologi, som kan implementeres på almindelige motorveje, hvor vejtog færdes i et miljø med andre trafikanter.

SARTRE’s vejtog inkluderede en fører-lastvogn fulgt af fire Volvo’er, der kørte selv ved hastigheder op til 90 km/timen – i nogle tilfælde med blot fire meters afstand mellem bilerne.

Autonom styring i den næste XC90
”De autonome parkerings- og vejtogsteknologier er stadig under udvikling, men vi tager første skridt hen mod vores mål om at blive førende på området, når vi introducerer de første systemer med autonom styring i den helt nye Volvo XC90, som vi viser i slutningen af 2014,” slutter Thomas Broberg.